Stoppen met de Noord Zuidlijn 1,6 miljard Euro goedkoper dan doorgaan

Red Amsterdam heeft berekend dat stoppen met de Noord Zuidlijn 1,6 miljard Euro goedkoper is dan doorgaan. Dit in tegenstelling tot de bewering  van de gemeente Amsterdam die gisteren in een bezuinigingsrapport tot de conclusie kwam dat stoppen 200 miljoen Euro duurder zou zijn. Dit terwijl men nog niet eens halverwege is met de bouw (1.3 mld uitgegeven van de ruim 3.1 officieel geraamde kosten)



Red Amsterdam vindt dat er een krampachtige poging is gedaan, om de kosten van stoppen hoger te laten uitvallen dan van doorgaan. Vooral  door zich op voorhand rijk te rekenen met nog eens een extra bijdrage van 600 mln. Euro uit Den Haag en circa 400 mln. euro voor het aanschaffen van materieel en seininstallaties buiten beschouwing te laten. 



Treumann: “Het stadsbestuur kiest er duidelijk voor om dit prestigeproject door te blijven drukken, met alle mogelijke schade aan de stad en het tegelijkertijd opleggen van enorme bezuinigingen voor de mensen.”



Tot slot werkt het bevreemding dat in een ambtelijk stuk met voorstellen waarbinnen de politiek nog moet kiezen, doorgaan met de bouw van de NZ-lijn als definitieve politieke keuze gepresenteerd wordt. 


Uit het rapport “Inzet op Herstel – Heroverwegingsoperatie 2010-2014 (p 47) van de gemeente Amsterdam:



"Uit het rapport "Inzet op Herstel - Heroverwegingsoperatie 2010-2014 (p 47)van de gemeente Amsterdam-"
Terugbetalen Rijks- en regiobijdragen



Zo is het bijvoorbeeld volstrekt onzeker dat Amsterdam de in eerste instantie toegezegde  bijdrage van 700 miljoen (geheel) moet terugbetalen aan het Rijk en de regio, en dan nog blijven het kosten! Als er wordt gekozen voor een alternatief plan, zoals het laten doorgaan van het tracé Noord-CS en het sluiten van de ring om Amsterdam door de bouw van het stuk Sloterdijk-CS, is de kans groot dat het Rijk dit bedrag niet zal terugvorderen.



Afkoop aangegane verplichting



Deze kosten zijn veel te hoog ingeschat: 300 mln euro voor niet of zeer slecht gedaan werk is erg veel geld. (Een deel van deze kosten, als ze al betaald zouden moeten, kunnen ook ingezet als compensatie opdrachten voor de afbouw van het tracé CS-Noord, het sluiten van de ring met het tracé Sloterdijk-CS en voor de heraanpassing/sloop van de al gebouwde infrastructuur.)



Heraanpassing gebouwde infrastructuur



Er wordt uitgegaan van 300 mln. Euro voor het heraanpassen of slopen van de reeds gebouwde infrastructuur. Bij eenvoudig stoppen zou dit nooit hoger mogen zijn dan ongeveer 50 mln. Dan gaat het namelijk om het dichtstorten van de stations en er opnieuw bestraten. Als we nieuwe bestemmingen voor de stations gaan creëren, dan zullen de kosten hoger zijn, maar dan zullen daar ook inkomsten tegenover staan.



Kosten voor doorgaan



De kosten voor doorgaan met de bouw van de Noord-Zuidlijn worden met opzet veel te laag weergegeven door de gemeente:



1. In de bovenstaande rekensom wordt al rekening gehouden met een extra rijksbijdrage van 600 miljoen euro. Een verdubbeling van de huidige bijdrage. De Tweede Kamer heeft echter in het vorige debat over de Noord-Zuidlijn duidelijk aangegeven geen cent extra te willen steken in de Lijn. Dit is slechts een fantasie wens van B&W en kan dus  niet worden meegerekend.


2. In de opgevoerde kosten wordt geen rekening gehouden met de afbouw van de stations en de kosten voor het rijdend materieel. Voor het laatste is net een additioneel krediet vrijgemaakt van 575 miljoen euro, dat voor een klein deel ook wordt besteed aan de vernieuwing van de rijtuigen voor de Oostlijn. De totale kosten voor materieel voor de NZL worden geschat op ca. 400 mln. Euro. De kosten voor de afbouw van de stations zijn onbekend.


3. De Noord-Zuidlijn zal altijd een exploitatieverlies (het laten rijden van de dure treintjes) houden. Deze zijn naar schatting 60 mln per jaar.


4. Over het door Amsterdam geïnvesteerde bedrag moet ook nog rente betaald worden. Deze is nooit meegerekend. Bij een rentepercentage van 4% moet over 2,8 mrd euro een jaarlijkse rente van 112 mln betaald worden.


Zelfs zonder de exploitatieverliezen, de jaarlijkse rentekosten en de afbouw van de stations zijn de kosten voor de Noord-Zuidlijn dus minimaal 3,5 mrd, waarvan het Rijk en de regio thans bereid zijn om 700 mln. Euro bij te dragen. En dan is er nog helemaal geen rekening gehouden met verwachte verdere kostenoverschrijdingen door bv.  nog meer vertraging, schade door het boren onder de stad en andere calamiteiten.



Namens Red Amsterdam,



Pitt Treumann, Lijsttrekker.

Pitt Treuman lijsttrekker Red Amsterdam

Pitt Treuman - lijsttrekker Red Amsterdam - © Wim Ruigrok

Een gedachte over “Stoppen met de Noord Zuidlijn 1,6 miljard Euro goedkoper dan doorgaan”

  1. msterdam veel succes met deze partij.Als je als actrice niet meer aan bak komt ga je gewoon in de politiek.Amsterdammers wees verstandig.

Reacties zijn gesloten.