Prijsvraag: Wat gaan we straks met de lege stations doen?

De politieke partij Red Amsterdam, lijst 8, heeft een prijsvraag/wedstrijd uitgeschreven voor ideeën, wat te doen met de reeds gebouwde stations voor de NoordZuid/lijn, mocht dit levensgevaarlijke en onbetaalbare project onder de historische binnenstad van Amsterdam en de Pijp door, zoals Red Amsterdam hoopt, niet doorgaan.

Wat gaan we met de ongebruikte stations doen?

Een parkeergarage onder het Rokin? Een grote fietsenstalling en een discotheek onder CS? Een parkeergarage en een marktopslag bij de Albert Cuyp onder de Ferdinand Bol? En een winkelcentrum en/of een museum onder de Vijzelgracht?

Als er wordt gestopt met de NoordZuid/lijn moeten er nieuwe bestemmingen komen voor de (deels) al aangelegde stations bij het CS, het Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bolstraat. (Het stuk CS-Noord wil Red Amsterdam zo snel mogelijk afbouwen en in gebruik laten nemen). Red Amsterdam wil Amsterdammers mee laten denken over een voor de stad en de Amsterdammers nuttige en bijzondere invulling van de lege stations, die mogelijk ook geld in de lege kassa van de gemeente brengt. Geld dat hard nodig is om de verschrikkelijke gevolgen van de brute en keiharde bezuinigingsplannen van het College van B&W van PvdA en Groen Links, gesteund door de VVD en andere partijen in de gemeenteraad voor alle Amsterdammers (wij moeten die nutteloze megalomane projecten betalen) enigszins te verzachten.

Door middel van een prijsvraag/wedstrijd wordt iedereen, Amsterdammers, kunstenaars, creatievelingen, zakenmensen en architecten, opgeroepen zijn of haar ideeën hierover aan ons te melden. Dat mag één woord zijn, maar ook een verder uitgewerkt plan. De beste ideeën worden gevisualiseerd en gepresenteerd. Het beste idee wint een prijs, bestaande uit een OV-jaarkaart.

Zoals velen weten, hebben kinderen vaak de beste, simpelste en meest heldere ideeën. We roepen deze groep dan ook speciaal op om deel te nemen aan de prijsvraag/wedstrijd. Ideeën van kinderen krijgen speciale aandacht.

Er is een jury aangezocht, die de beoordeling van de ideeën uitvoert en een prijswinnaar aanwijst.
De jury bestaat uit de volgende personen:

Jowa Kis Jovak , interieur architect en oprichter van Jowa
Hajo de Boer, art director en oprichter van reclamebureau GUMMO
Meinke Horn, kunstenaar en kandidaat-raadslid voor Red Amsterdam
Henja Schneider, publicist en ervaringsdeskundige met kinderen
Oscar van der Voorn, galeriehouder en kandidaat-raadslid voor Red Amsterdam
Miranda Frijda, zangeres en radio- en TV-presentatrice
We vragen ook nog de directeur van de fa. de Waal, funderingsdeskundige met ernstige kritiek op de plannen voor de NoordZuid/lijn

Deadline voor het indienen van ideeën is zaterdag 27 februari, om 16.00 uur stipt. Het kan via de e-mail op adres info@red-amsterdam.nl of op het kantoor van Red Amsterdam in café Reynders – Leidseplein 8. De beste ideeën en de winnaar worden maandag 1 maart bekendgemaakt.

Meer informatie over de prijsvraag/wedstrijd kunt u krijgen via info@red-amsterdam.nl

5 gedachten over “Prijsvraag: Wat gaan we straks met de lege stations doen?”

  1. Het grote “metropolitaan” museum van het falen.

    De handhaving van de kwaliteit van de systemen van de moderne wereld is afhankelijk van het doorgeven van moeizaam verworven kennis en ervaring uit het verleden. Het is te belangrijk om dingen aan het toeval overlaten. Wat we nodig hebben is een museum van niet-nakoming – vooral de grote mislukkingen zoals “onze” noord, -zuidlijn – zodat onze opvolgers onze fouten kunnen zien en wat we hebben geleerd van hen en van deze fouten. Het grote ondergrondse museum van het falen zal ook laten zien hoe briljant de mensheid met het oplossen van problemen omgaat en zal tevens de keerzijde hiervan tentoonspreiden.
    http://bit.ly/aBOBY5

  2. Mijn voorstel: parkeergarages , die tevens geschikt zijn als schuilkelders.
    Want waar zijn die eigenlijk in de stad, weet iemand dat?
    Je kunt wel elke eerste maandag naar het alarm luisteren, maar dan, in geval van ….?
    In de oorlog waren ze van levensbelang en iedereen wist ze blijkbaar te vinden.Nou ik dus niet.
    Als er meer auto’s onder de grond verdwijnen is er weer meer plaats voor bomen (ja, die dan echt weer groot en oud mogen zijn, zoals in iedere andere volwassen stad),struiken en heggen.Laten we fruitbomen en notenbomen planten,waar iedereen van mag eten. Voor stadskinderen een leerzame ervaring om te ervaren hoe eten groeit en bloeit.
    Zoals we op school (hopelijk) leerden kunnen alleen planten en bomen van CO2 zuurstof maken. Wie zou dat nou niet willen in de stad; in plaats van uitlaatgassen, juist zuurstof voor jezelf en je kinderen!! Laten we beginnen met de prachtige oude bomen die bij het C.S. gesloopt zijn voor de noord-zuidlijn in ere te herstellen.
    Het was een droevig slagveld van bomen die onze voorouders nog beschut hebben. Als de metrotunnel nergens anders geschikt voor is; gooi deze dan dicht met aarde en laat de wortels van de bomen er in uit komen. Ze kunnen geen kwaad in de straat of bij leidingen (wat ook met worteldoek kan, trouwens) en we houden een mooie bomenrij die ons van zuid naar noord leidt. “just follow the green line” Bij het C.S. hoort natuurlijk een grote fietsenstalling ondergronds in het metrostation, dat scheelt weer de lelijke aanblik van de fietsenflat. Veel succes!

  3. Niet dicht gooien, maar id voor creative doel einde gaan gebruiken.
    Musea,Disco,kroegen,kids fun…ect!!We maken er wel wat van als die klote Metro maar stopt. Wat een afgang voor ieder. Geef ons Amsterdam weer terug ipv de bouwputten. Red Amsterdammmmmmmmmmmmm

  4. Nou, er zijn anders genoeg ideeen om de ruimte van de lege stations veel nuttiger te gebruiken dan daar een volstrekt onnodige metro te laten rijden.

  5. Dit is appels met peren vergelijken want Teuman neemt ook kosten voor exploitatie mee … en dan nog; met dichtgooien dan heb je niks.

Reacties zijn gesloten.