OPSTAPPER aka STOP/GO tenminste voor 2011 veilig te stellen

Amendement van het raadslid mevrouw Frijda inzake de begroting voor 2011

Aan de gemeenteraad

Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:

De raad,

Gehoord de discussie over de voordracht van het college van burgemeester en wethouders de financiering cq exploitatie van De Opstapper aka STOP/GO per 1 januari 2011 te beëindigen

Overwegende dat:
- De Opstapper een belangrijker ‘vervoerskundige betekenis’ heeft dan in het Meerjarenvoorstel van het Centraal Mobiliteitsfonds wordt gesuggereerd; namelijk dat op een groot aantal bestemmingen op de huidige route van De Opstapper geen adequaat openbaar vervoer als alternatief beschikbaar is: mn het eindpunt Openbare Bibliotheek, de Westelijke Eilanden direct Achter De Bogen, de Noordermarkt (de daarachter liggende Jordaan) , de Elandsgracht en omgeving, en zolang lijn 4 niet rijdt, het gehele gebied tussen Frederiksplein en Rembrandtplein.
- De Opstapper voorziet in een grote sociale behoefte van de bewoners, een praktische behoefte voor passanten en toeristen en zich verheugt in een groeiende populairiteit bij passagiers, die het vervoermiddel, ondanks zn ‘onzichtbaarheid’, leerden kennen.
- De Opstapper desondanks lijdt aan een imagoprobleem veroorzaakt door gebrekkige marketing. Het bestaan van de bus is weinig bekend en wordt door de huidige exploitant, het GVB, nauwelijks gepromoot of naar verwezen. Noch van markering voorzien, of zelfs in de routekaarten opgenomen.
- Er wel degelijk ongebruikte mogelijkheden zijn om meer passagiers te trekken en daarmee het exploitatietekort te verminderen.
In de eerste plaats door een krachtige op Amsterdammers en toeristen gerichte promotiecampagne in samenwerking met het VVV, ITB en touroperators. Door te adverteren in gemeentelijke bussen en trams en daarin ook de overstappunten te markeren en te annonceren. Door foldermateriaal met rittijden en route te verstrekken.
Door De Opstapper op de lijnenkaarten te vermelden. Door op en bij de langs de route gelegen attracties op De Opstapper te wijzen. Door De Opstapper op de website van IAmsterdam nadrukkelijk te vermelden
In de tweede plaats door de lijn nog aantrekkelijker te maken door deze , zo mogelijk, uit te breiden en na de Hermitage te laten rijden langs het Joods Historisch Museum, de Hortus, Artis. Door de cirkel rond te maken en door te rijden naar Nemo, het Scheepvaartmuseum en de Openbare Bibliotheek. The Full Circle.
In de derde plaats door de exploitatie te verbeteren, met een keuze uit, of een combinatie van maatregelen. Door kaartlezers voor de OV-chipkaart te plaatsen. Door het vervoer te koppelen aan de IAmsterdamcard en aan de Stadspas. Door de ritprijs te verhogen. Door de frequentie te verlagen.
- Nog lang niet alle mogelijkheden onderzocht zijn om de lijn door een andere publieke of commerciële vervoerder te laten exploiteren. Waarbij sponsoring en reclame mogelijk gemaakt dient te worden.
- dat voor een uitgebreid markt- en marketingonderzoek en een degelijke besluitvorming over dergelijke alernatieven de tijd ontbreekt, als de deadline voor de beëindiging van de exploitatie1 januari 2011 is.

Tenslotte overwegende, dat het exploitatietekort deels door bijdragen uit het Mobiliteitsfonds kan worden verminderd, deels uit het WMO-budget, omdat aan te nemen is, dat bij de opheffing van De Opstapper de aanspraken op vervoer door Stadsmobiel ed. in het door De Opstapper bediende gebied aanzienlijk zullen toenemen.

Besluit:

de exploitatie van de OPSTAPPER aka STOP/GO tenminste voor het begrotingsjaar 2011 veilig te stellen

Het lid van de gemeenteraad

Nelly Frijda namens Red Amsterdam

Een gedachte over “OPSTAPPER aka STOP/GO tenminste voor 2011 veilig te stellen”

  1. het kan toch niet waar zijn, dat ons, als (oudere) binnenstadbewoners het recht op bereikbaar openbaar
    vervoer ontnomen zou worden door dit Amsterdam onwaardige
    voorstel tot opheffing van önze öpstapper ?
    hiervoor stemt toch hopelijk geen zich sociaal noemende partij?
    susi en frits sieger beiden 85 jaar oud.

Reacties zijn gesloten.