NRC: Zorg politici over conflict Stedelijk

bron: NRC – Claudia Kammer | vrijdag 14-09-12 / pagina 22 – 23

De directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Ann Goldstein, en kunstverzamelaar Jan Christiaan Braun zijn door de gemeenteraad van Amsterdam gevraagd om opheldering te komen verschaffen over het conflict dat tussen hen is gerezen over de schenking van 24 tekeningen van Willem de Kooning. „Ik heb de briefwisseling tussen Braun en de museumdirecteur gelezen en die baart mij zorgen, vooral de harde toon die de directeur van het Stedelijk aanslaat tegen deze verzamelaar”, zegt gemeenteraadslid Roderic Evans-Knaup (Red Amsterdam).

Flying Blind: de Kooning’s “Closed-Eye” Drawings

De fracties van Red Amsterdam en CDA willen weten waarom het museum de schenking van de tekeningenserie ‘Drawings with Eyes Closed’, die nu in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York te zien is, aan zich voorbij heeft laten gaan. Ook willen zij weten of de door de gemeenteraad benoemde raad van toezicht, die volgens Braun van meet af aan op de hoogte was van de voorgenomen schenking, zijn taken naar behoren heeft vervuld.

De gemeenteraad heeft deze week een uitnodiging naar Goldstein en Braun gestuurd met het verzoek om op 3 oktober te verschijnen in de vergadering van de commissie Kunst, Sport en Zorg, waar ook wethouder Gehrels (Cultuur, PvdA) zal worden gehoord over haar rol. Of Braun en Goldstein daarop ingaan, is nog niet bekend.

Braun stelt dat hij serieus heeft overwogen de werken, die De Kooning met gesloten ogen tekende en die een getaxeerde waarde hebben van 2,5 miljoen euro, aan het Amsterdamse museum te schenken. De museumdirecteur zou zo traag en afhoudend hebben gereageerd dat hij uiteindelijk besloot ze aan het MoMA te schenken, waar hij lid is van de Drawings Committee. Volgens de verzamelaar zou Goldstein zelfs hebben voorgesteld de tekeningen bij het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles onder te brengen, waar zij senior curator was voordat ze in 2009 directeur werd van het Stedelijk.

Braun stelt dat de raad van toezicht van meet af aan op de hoogte was van de voorgenomen schenking, maar niet ingreep toen de museumdirecteur geen actie ondernam om de tekeningen te verwerven. Ook niet nadat hij de raad van toezicht op de hoogte had gesteld van het aanbod van Goldstein om te bemiddelen bij het onderbrengen van de tekeningen in het MOCA.

De schenking aan het MoMA heeft Braun opgedragen aan een voorganger van Goldstein, Rudi Fuchs, „die velen van ons hielp te leren kijken”. Het MoMA heeft momenteel een speciale tentoonstelling gewijd aan deze aanwinst.

Goldstein ontkent alle aantijgingen. Zij stelt dat Braun nooit van plan is geweest om de tekeningen aan het Stedelijk te schenken. Hij zou slechts toenadering hebben gezocht om de museumdirectie en de gemeente later in een kwaad daglicht te kunnen stellen.

Evans-Knaup heeft de briefwisseling tussen alle partijen, die ook in bezit is van deze krant, inmiddels gelezen. Hij is met name geschrokken van de toon van Goldstein in een brief aan Braun van 11 mei dit jaar. Ze schrijft daarin dat hij uit was op een „vendetta” tegen de gemeente: „U zei dat u mij wilde helpen in mijn streven naar een open museum, maar ik geloof echt dat u uiteindelijk uit was op wraak op de stad.”

Ze noemt het „een ware schande dat u uw genereuze gift aan het MoMA, die u nog wel zo attent had opgedragen aan Rudi, misbruikt op zo’n treurige en verdorven manier”. De aantijgingen aan haar adres noemt ze „belachelijke leugens”. Ze beëindigt de brief met de mededeling dat ze niet meer met Braun wil communiceren.

„Een mecenas als Braun kan in deze tijd van bezuinigingen op subsidies veel betekenen voor het Stedelijk Museum”, zegt Evans-Knaup. „Het museum moet zorgvuldig met dit soort contacten omgaan. Dit conflict kan andere potentiële weldoeners afschrikken. Misschien is het nog mogelijk de relatie te herstellen.”