Fietsers-flashmob onder Rijksmuseum

Red Amsterdam-raadslid Roderic Evans-Knaup en Groene Amsterdammer-directeur Teun Gautier fietsen onder het Rijksmuseum door

Red Amsterdam-raadslid Roderic Evans-Knaup en Groene Amsterdammer-directeur Teun Gautier fietsen onder het Rijksmuseum door. Foto: Stijn van Santen

Vanmorgen vond in de onderdoorgang van het Rijks Museum een flashmob plaats. Onder het motto ‘De Passage is van ons allemaal’ fietsten ongeveer 20 fietsers onaangekondigd door de passage onder het museum. De flashmob was een initiatief van stadspartij Red Amsterdam, die wil voorkomen dat de passage bij het museum getrokken wordt en het fietspad verdwijnt.

Rond 9.30 uur fietste een groep van ongeveer twintig Amsterdammers door de passage onder het Rijks Museum. Ondanks dat het Rijks Museum op 13 april al werd heropend, is de onderdoorgang nog tot 13 mei voor fietsers afgesloten. Terwijl twee deelnemers aan de flashmob de verkeersregelaars aan de praat hielden, opende een andere deelnemer de hekken waarmee de toegang tot de passage is afgesloten. Meteen daarna fietste de groep in alle rust door de onderdoorgang. Na afloop van de korte fietstocht werden de hekken weer netjes gesloten en gingen de fietsers ieder hun eigen weg.

Roderic Evans-Knaup, initiatiefnemer en fractievoorzitter van Red Amsterdam: “Het prachtige Rijksmuseum is na tien jaar verbouwing weer open. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws voor Amsterdam. Eindelijk weer volledige toegang tot de wereldberoemde collectie. Een hele generatie Amsterdamse schoolkinderen heeft het moeten missen, het is goed dat ze het nu weer kunnen inhalen.”

Hoewel het Rijks Museum alweer enige tijd geopend is, blijft de onderdoorgang tot 13 mei verboden terrein voor fietsers. Als daarna blijkt dat het fietspad een gevaar oplevert voor voetgangers en museumbezoekers, houden de gemeente en stadsdeel Zuid echter de mogelijkheid open om de passage als nog voor fietsers af te sluiten.

Evans-Knaup: “Het museum is ooit om het pad heen gebouwd, met de afspraak dat het een openbare weg zou blijven. Die afspraak geldt nu nog steeds. Op 13 mei wordt de passage weer toegankelijk voor fietsers, maar de druk op de politiek om het fietspad bij het museum te trekken blijft groot. Daarmee zou een heerlijk en kenmerkend Amsterdams beeld verloren gaan: fietsen onder het Rijks.”

Met de actie wil Red Amsterdam aandacht vragen voor de historische en symbolische functie van de fietstunnel.

Roderic Evans-Knaup: “Amsterdam is wereldberoemd om de Nachtwacht en het Rijksmuseum, maar ook als fietsstad. Amsterdam telt meer fietsen dan inwoners. In de fietstunnel onder het Rijks komen deze twee karakteristieke Amsterdamse iconen samen. Het is een toeristische trekpleister en een kunstwerk op zich.”

De deelnemers aan de flashmob verzamelen zich in de buurt van het Rijks

De deelnemers aan de flashmob verzamelen zich in de buurt van het Rijks. Foto: Boris Klatser

Boris Klatser, duo-raadslid Red Amsterdam

Boris Klatser, duo-raadslid Red Amsterdam.

 

rijksfoto4

Red Amsterdam-raadslid Roderic Evans-Knaup wordt geïnterviewd door Mark Koster, van The Post Online. Foto: Boris Klatser

 

Fietsen onder het Rijks

Fietsen onder het Rijks.

 

 

 

7 gedachten over “Fietsers-flashmob onder Rijksmuseum”

  1. Het fietspad dat dwars door het Rijksmuseum loopt wordt overdag gesloten voor fietsers. Het Amsterdamse stadsdeel Zuid heeft besloten om de onderdoorgang tussen 8.00 uur en 18.00 te sluiten voor tweewielers, ‘s avonds gaat de passage wel open.

  2. Volgens Pijbes kunnen de fietsers een gevaar opleveren voor het grote aantal bezoekers dat het museum verwacht na de heropening. Zij moeten het Rijksmuseum straks betreden via de passage. Ook wil Pijbes evenementen organiseren in de passage, die volgens hem te mooi is om dienst te doen als fietspad.Het stadsdeel zal de tunnel de eerste maand na de heropening sluiten voor fietsers om de verkeersveiligheid te onderzoeken. Brommers en scooters zullen helemaal worden geweerd.

  3. Volgens stadsdeel Zuid is een “volwaardig 2‐richtingen fietspad” om het Rijksmuseum significant veiliger dan door de onderdoorgang fietsen. Maar zorgvuldige berekeningen wijzen uit dat dat onjuist is. Integendeel: – een 2‐richtingen fietspad, zelfs als dat optimaal aan de gestelde eisen voldoet, is ruim 15% onveiliger dan fietsen door de passage. En dit geldt niet alleen voor fietsers, maar juist ook voor voetgangers. Kijken we alleen naar potentiële conflicten tussen fietsers en voetgangers, dan blijkt een passage met fietsers veel veiliger dan een voor fietsers gesloten passage. Lees het onderzoeksrapport over de verkeersveiligheid van 2-richtingen fietspaden om het Rijksmuseum van de Fietsersbond.

  4. Guido ben het helemaal met je eens, en maar door drammen over die doorgang, maak je druk over belangrijkere dingen in de stad, bovendien stukje verder fietsen is alleen maar goed voor je
    Snap heel goed dat Groen links en SP leden verliezen, is gewoon te triest voor woorden dit.

  5. Wat een treurige yuppen met hun standaard kratten fietsjes. En dan ook nog je kind mee achterop nemen van ‘kijk eens hoe rebels papa is’.

    Er liggen prima fietspaden om het museum heen wat nog geen halve minuut omrijden is. Hoezo houden die oud-zuid types zo vast aan hun tunneltje, niks anders om zich druk over te maken zeker; wat een ongelofelijke droeftoeters!

  6. Ach, Guido, wat is er tegen om in Amsterdam af & toe een dorpse discussie te voeren? Het is toch prachtig dat we ons in Amsterdam óók om dit soort zaken druk mogen maken? Bovendien is er niks mis met een beetje ludiek strijden voor het behoud van een iconisch beeld. Waar een kleine wereldstad groot in kan zijn: fietsen en kunst, als organisch geheel.

  7. Ik vind die hele discussie over de onderdoorgang zo dorps, zo get-a-life! Er is nu al een hele generatie Amsterdammertjes en import-studenten die niet weten hoe het ooit was, en hoe het wellicht nooit meer zal worden. Niet erg, het leven gaat door. Centraal Station ligt ook op een plek waar je heerlijk met je bootje kon varen. ‘t Went vanzelf.

Reacties zijn gesloten.