Tagarchief: Amsterdam

Raadscommissies

Red Amsterdam is met Nelly en de duo raadsleden in de volgende commissies actief;

AZF

Algemene Zaken, Openbare Orde en Veiligheid, Juridische Zaken, Bestuurlijk Stelsel, Project 1012, Financiën, Raadsaangelegenheden:

Nelly Frijda, Boris Klatser en Theo Uittenbogaard

WPA

Werk, Inkomen en Participatie, Diverstiteit en Integratie, Inburgering, GSB, Koers Nieuw West, Armoede:

Onno van Buuren en Nelleke Verwey

BWK

Ruimtelijke Ordening, Bouwen en Wonen, Grondzaken, Klimaat, Openbare Ruimte en Groen, Wonen en Wijken, Haven:

Nelly Frijda en Onno van Buuren

EZP

Economische Zaken, Bedrijfsvoering, Bedrijven en deelnemingen, Inkoop, Waternet en Binnenwaterbeheer, Personeel en Organisatie, Dienstverlening, Externe Betrekkingen, Luchthaven, ICT en Dierenwelzijn:

Boris Klatser

OZK

Onderwijs, Jeugd en Welzijn, Zorg, Sport, Kunst en Cultuur, Monumenten en Lokale Media:

Nelly Frijda, Theo Uittenbogaard en Nelleke Verwey

VVL

Verkeer en Vervoer, Noordzuidlijn, Glasvezel, Luchtkwaliteit:

Nelly Frijda en Theo Uittenbogaard

Rekeningencommissie:

Nelly Frijda

Beroeps/Bezwaar:

Nelly Frijda

Minder stadsdelen, maar ook minder loketten…

In de gemeenteraadsvergadering van 26 mei zijn er door Nelly Frijda mondelinge vragen gesteld, n.a.v. de gevolgen van de nieuwe stadsdeelstructuur voor de Amsterdamse burgers;

Aan het college van burgemeester en wethouders

Vooropgesteld dat we heel blij zijn met de vermindering van het aantal stadsdelen, en in afwachting van de opheffing van alle stadsdelen -en, daarbij in het bijzonder Stadsdeel Centrum- krijgen wij van gefrustreerde stadsgenoten te horen, dat het service-niveau van de onlangs nieuw gevormde stadsdelen aanzienlijk is gedaald.

Men kan niet meer op aanvaardbare afstand een gemeente-”loket” vinden waar men eenvoudige zaken als het aanvragen van een rijbewijs of paspoort kn regelen, zoals men voorheen gewend was.

1. Is het College met ons van mening dat het service-niveau na de herindeling van de stadsdelen niet mag verminderen?

2 Is het College bereid er bij de stadsdelen op aan te dringen deze voorzieningen te herstellen cq uit te breiden?

Nelly neemt stelling tegen Programma-akkoord College

Tachtig jaar geleden was de Nederlandse regering heel wat verstandiger dan het Amsterdamse gemeentebestuur nu.

Tachtig jaar geleden, in de beruchte jaren 30, tastte een catastrofale internationale economische crisis alle zekerheden aan.
Net zoals nu.

In het Programma-akkoord, dat hier vanmiddag ter tafel ligt, lees ik: “De crisis trekt haar sporen door de stad. Amsterdammers verliezen hun baan, of hebben minder te besteden(…) Veel bedrijven verkeren in zwaar weer, instellingen hebben het moeilijk en de fondsen verschralen. Ook vanuit het Rijk zal er minder geld naar Amsterdam gaan”.
Net zoals toen.

Die omstandigheden, en die vooruitzichten, brachten de rekenmeesters van toen tot de, voor de plannenmakers van toen, teleurstellende conclusie, dat het onverstandig zou zijn de Oost-Westlijn aan te leggen over de bijna voltooide Afsluitdijk. Tientallen jaren van plannenmaken en eindeloze debatten over de haalbaarheid en kosten van de Zuiderzeewerken, waren aan het ambitieuze project vooraf gegaan.

Bij de aanleg in 1930 werd de Afsluitdijk extra verzwaard en veel breder gemaakt, dan voor waterkering noodzakelijk was, juist om, zo was het plan, naast de twee-baans autoweg, een dubbele spoorbaan te kunnen aanleggen. De helft van het eiland Wieringen was er zelfs voor afgegraven; deels voor het benodigde keileem, deels ter voorbereiding van het tracé van de spoorlijn. Wie nu naar Hyppolytushoef op Wieringen rijdt kruist nog steeds de door mensenhand vervaardigde kaarsrechte kerf, die het landschap van Oost naar West diep in tweeën klieft, bestemd voor het beoogde spoor.

Men zag er, bij nader inzien, van af !

Nú zouden we dat ingrijpende besluit verklaren uit ‘voortschrijdend inzicht’. Toen zullen de premiers Ruijs de Beerenbrouck en -z’n opvolger- Colijn, het christelijk hebben uitgelegd als ‘goed rentmeesterschap’.
Of gewoon: goed boekhouden: Geen schulden maken die je je het niet kunt veroorloven. Geen projecten afmaken die niet rendabel zullen blijken. Rekening houden met gewijzigde omstandigheden.
Je niet laten betoveren door ambities, die niet haalbaar zijn, voeg ik eraan toe. Je niet laten voortdrijven door prestige of vrees voor gezichtsverlies. Ontstijgen aan partijbelang. En terug op aarde: om je heen kijken, luisteren naar wat maatschappelijk en economisch het meest rendabel en rechtvaardig is en, àls er bezuinigd moet worden: dáár bezuinigen waar het méést te halen is. Kortom: de tering naar de nering zetten.

Des te onbegrijpelijker is het, dat onlangs nog besloten is om, tegen alle maatschappelijke en financiële indicatoren in, toch dóór te gaan met de aanleg van de ooit geplande Noord-Zuidlijn. Onlangs, tussen december 2009 en maart dit jaar: toen het stoppen van de boor nog kón, én toen de crisis al had toegeslagen.
Toen -in december- het infrastructureel adviesbureau Rigo becijferd had dat stoppen goedkoper was dan doorgaan.
Toen -in december- het vernietigende rapport verscheen van deze Gemeenteraad, onder voorzitterschap van collega Limmen, waarin staat dat het een onverantwoord voorstel van B&W was en een slecht gefundeerd besluit van de Raad om überhaupt te beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
Toen het zittende College van B&W voltallig, met het schaamrood op de kaken, daarop had moeten opstappen. En het niet deed.

Toen Red-Amsterdam in een uitgebreid adres aan de Gemeenteraad, waarschuwde voor de materiële en financiële risico’s van het boren onder het Centrum en betoogde dat het afmaken van de ringlijn rond de stad, en de ondergrondse verbinding met Noord de bereikbaarheid van de stad veel beter zou dienen.
Toen -na de verkiezingen in maart- een geheel nieuw college, zonder gezichtsverlies -dat had ú kunnen zijn, dames en heren !-
een spectaculaire entree had kunnen maken met een bezuiniging-die-alle-bezuinigingen-overbodig-zou-maken.

Maar nee. Alle seinen staan op rood en de metro rijdt door in de perceptie van het nieuwe College van Amsterdam. Want zo hebben PvdA, GroenLinks en VVD het afgesproken in het program-akkoord “Kiezen voor de Stad”. Zo krijgt de stad het voor z’n kiezen:

In één alinea wordt in één zinnetje, slechts één argument aangevoerd om dit miljarden kostende project te rechtvaardigen:
Ik citeer: “De Noord-Zuidlijn vervult straks een belangrijke rol in de bereikbaarheid van de stad en de regio. Dáárom gaan we door met de aanleg met als doel dat deze in 2017 in gebruik wordt genomen”.

Eén zinnetje slechts: grammaticaal merkwaardig, inhoudelijk zwak en feitelijk onjuist. Het argument is achterhaald:

Bij het maken van de eerste plannen voor een Noord-Zuidlijn -die toen nog zou lopen van Purmerend tot Amstelveen- 40 jaar geleden, gold wellicht het argument dat het Centrum van Amsterdam snel en efficiënt bereikbaar moest zijn voor de regio, -toen het Centrum ook de City was; in de tijd dat de grote banken en belangrijke ondernemingen daar gevestigd waren.
Nu telt dat argument niet meer.
De banken en ondernemingen zijn uit het centrum vertrokken naar de randen van de stad. Naar Noord, naar Zuid, naar Zuid-Oost. Locaties die prima en beter bereikbaar zijn via een ringlijn om de stad en een verbinding naar Noord. De prognoses van de verwachte vervoersstromen, die de Noord-Zuidlijn zouden rechtvaardigen, waren destijds al speculatief en zijn nu geheel achterhaald.
En nu gebruikt u “bereikbaarheid van stad en regio” als enig argument in uw program-akkoord.
De Noord-Zuidlijn is eigenlijk een ouderwets, achterhaald project, dames en heren.

Ik lees in het Akkoord, dat u het de “grootste opgaven ooit” vindt om tweehonderdtien miljoen euro te bezuinigen, maar u wilt niet zien hoe u tien keer zoveel kunt besparen door te stoppen met een project dat achterhaald is, te duur is en duurder wordt.

Ik snap het wel. Ik zie hier een fris, aanstaand College voor me, met andere gezichten dan van 10 jaar geleden, maar in een coalitie van exact dezelfde samenstelling als toen het zo onverantwoord gebleken besluit viel, de Noord-Zuidlijn aan te leggen. PvdA, Groen Links, VVD. Dat belooft weinig goeds. Dit móet een erfelijk belast college zijn; met tunnel-visie.

En mijn vrees blijkt niet ongegrond. Het Program-akkoord lijkt met precies die visie geschreven te zijn. Behoudens vele pagina’s met sympathieke vaagheden over behoud van werk, bestrijden van armoede, verbeteren van onderwijs, investeren in duurzaamheid en dergelijke, staat er verder niet veel concreets in. Ja, wij zijn blij te lezen, dat u het eens bent met ons horecabeleid. Maar er wordt geen woord gewijd aan politiek gevoelige, echt controversiële onderwerpen. Ja. Er moet bezuinigd worden, we zullen later wel horen hóe.
Alle projecten van meer dan een miljard worden afgedaan met één zinnetje.

Ik lees niets over de gevolgen van die grootse plannen, die ons nog boven het hoofd hangen… en als een zwaard van Damocles boven deze coalitie.
Waarschijnlijk juist daarom.

Summier wordt gerept over de Ontwikkeling van de Zuidas, er staat niets over de nádelen van de bouw van de nieuwe Zeesluis of de haalbaarheid een tweede passagiersterminal, In onze ogen is het project IJburg-2 overbodig als woningbouwlocatie, en financiëel niet realistisch onderbouwd. Niets in erover in het Program-akkoord. Noch over de financiële consequenties van de hysterische wens om de Olympische Spelen naar Amsterdam te halen -om maar een paar te noemen van die leuke, ambitieuze, prestige-verhogende megalomane, geldverslindende, oncontroleerbare, onrendabele en dus loupe-zuivere financiële debacles, waar dit College -althans volgens dit Program-Akkoord- niks van weten wil, maar toch mee geconfronteerd zal worden.
Dames en heren, ik verzeker u: er knagen nog veel meer Noord-Zuidlijnen aan de fundamenten van deze stad.

Beschouw mijn verhaal over de Noord-Zuidlijn, en ons verzet ertegen als een metafoor tegen al deze ‘grand travaux’; grote publieke werken, en te ambitieuze plannen waar een verstandig bestuur van een stad tijdig van zou moeten inzien, dat ze in deze tijd ongewenst en financieel onhaalbaar zijn.

Wij zullen ze blijven benoemen en we zullen blijven waarschuwen, hoe weinig onze stem ook telt.

De tijd ontbreekt mij, maar graag had ik het in dit kader nog gehad over het democratisch deficit. Het gebrek aan invloed van de burger op de besluitvorming. De legitimiteit van al die wensen en besluiten van de politiek versus de afstand tot de burger. En hoe u, zoals het Program schrijft, “coalities wilt sluiten met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties; om vele Amsterdammers te bereiken”. Terwijl die zich teleurgesteld van de politiek hebben afgekeerd. “We zullen er alles aan doen om Amsterdammers aan te spreken, ook die helft van de stad die niet naar de stembus is gegaan”.

Als het bestuur niet kan of wil luisteren naar verstandige mensen en belangrijke minderheden, vraag ik mij af hoe u dit fraaie voornemen ooit zult kunnen verwezenlijken.

Ook hierin is het Programma-Akkoord boterzacht en krijgt het van mij een onvoldoende.

Ik wens u veel voortschrijdend inzicht toe.

Nelly Frijda

Red Amsterdam gaat er tegenaan

Hoera, we hebben een voet tussen de deur in het stadhuis! Red Amsterdam gaat zich de komende jaren met enorm veel motivatie en creativiteit inzetten tegen megalomane projecten als de Noord-Zuidlijn en de nieuwe zeesluis, en voor een sociaal en tolerant beleid. Natuurlijk hadden we liever meer zetels gehaald, en het is ook een beetje zuur dat we geen restzetel hebben, maar onze inspanningen zijn in elk geval beloond. We haalden meer stemmen dan het CDA, en zijn qua aantal stemmen de zesde partij van Amsterdam geworden.

Wij bedanken alle leden, sympathisanten, donateurs, vrijwilligers en kandidaten voor hun inzet. Evenals alle bedrijven die ons gratis diensten hebben aangeboden, zoals ontwerpbureau Gummo en café Reijnders. En uiteraard al onze ruim elfduizend kiezers: jullie zijn geweldig.

We zijn realistisch genoeg om te zien dat de Amsterdammers in grote meerderheid hebben gekozen voor partijen die de Noord-Zuidlijn koste wat het kost willen doordrukken. De boor gaat binnenkort dus aan de slag. Aan ons de taak voortdurend te blijven waarschuwen voor verdere budgetoverschrijdingen. En als er gebouwen verzakken of instorten zullen we meer doen dan roepen: ‘Zie je wel!’ We zullen telkens aandringen op onmiddellijke stopzetting van dit heilloze project. Daar zullen we alle beschikbare middelen voor proberen in te zetten, zoals een referendum.

Nogmaals: iedereen bedankt!

Het bestuur van Red Amsterdam:
Nelly Frijda, voorzitter
Nelleke van ‘t Hoogerhuijs, secretaris
Maarten Lubbers, penningmeester

Voorlopige uitslag

voorlopige uitslag Amsterdam

D66 is de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. D66 won 10% en komt van 2 op 7 zetels. De PvdA en de SP zijn de grootste verliezers. De PvdA verliest na de uitzonderlijk hoge uitslag in 2006 een kwart van de zetels, maar blijft veruit de grootste partij.

De SP ziet haar huidige aantal zetels gehalveerd en houdt 3 zetels over. Nieuwkomers in de raad zijn RED Amsterdam, de Partij voor de Dieren en Trots op Nederland. Beide laatste partijen hebben de kiesdeler maar nipt gehaald. Red Amsterdam haalde de kiesdeler wel ruimschoots, maar ziet een mogelijke tweede zetel bij het CDA terechtkomen als gevolg van de lijstverbinding van de christendemocraten met de VVD. GroenLinks (7) en de VVD (8) behouden hun huidige aantal zetels.
De opkomst van bij de gemeenteraadsverkiezingen 2010 ligt met 51,3% net onder de opkomst in 2006 (52,7%).
Op vrijdag 5 maart wordt de definitieve uitslag bekend. Dan wordt ook duidelijk welke kandidaten (met voorkeurstemmen) in de raad zijn gekozen. Bron: http://www.os.amsterdam.nl/nieuws/10456

campagne voeren

Jesse en Nelly gaan campagne voeren…

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”
Afgelopen zondag 28 februari Boom Chicago op het Leidseplein.
Link naar de uitzending zondag 28 februari 2010 om 23:00 uur op SALTO1

Nachtdebat over de vertrutting van het Amsterdamse nachtleven en uitgaan in Amsterdam met als titel “De vrijheid van de zonde” – over sex, drugs en rock & roll.
presentatie Guilly Koster en Froukje Jansen

Gasten o.a.:
Waldy Brewster – eigenaar van diverse horecabedrijven
August de Loor – adviesburo drugs
Paul Wilhelm – exploitant coffeeshops
Metje Blaak – de Rode Draad, streeft naar emancipatie en positieverbetering voor de prostituee
Oscar van der Voorn – kandidaat raadslid Red Amsterdam en bevechter gelijke rechten homo’s en lesbo’s
Said Bensallam – van straatschoffie tot Amsterdammer van het jaar, o.m. jongerenwerker in Bos en Lommer en portier in het Amsterdamse uitgaansleven
Stanja van Mierlo – presentatrice radio muziekprogramma’s, eigen bedrijf in belevingscommunicatie en oprichtster en exploitant beachclub Blijburg aan Zee
Muziek wordt verzorgd door Miranda Frijda

Ondergronds gedonder in Keulen

Ondergronds gedonder in Keulen

Het had weinig gescheeld of de carnavalsoptocht van afgelopen maandag, jaarlijks het grootste evenement in Keulen, moest worden afgelast. De rond 400.000 toeschouwers zouden de veiligheidswanden in de bouwput voor de metro onder het oude centrum kunnen doen instorten. Met die wanden bleek namelijk van alles mis te zijn. De optocht ging door en er gebeurde niets.

Maar sindsdien zijn nog meer gebreken aan de bouwput boven water gekomen. Aan de reeks schandalen rond de vier kilometer lange, 400 miljoen euro dure noordzuidlijn komt maar geen einde. Terwijl het grootste schandaal nog altijd niet is opgehelderd: vorig jaar maart stortte het stadsarchief in een bouwput, wat twee mensen het leven kostte en een schade van een half miljard euro opleverde.

Gebleken is dat bij de bouw van de veiligheidswanden op drie manieren is gesjoemeld. Om te beginnen is er minder en zwakker beton gebruikt dan voorgeschreven. Voorts ontbreekt maar liefst 83 procent van de beugels die de wanden moeten stabiliseren; die beugels zijn vorig jaar door bouwarbeiders aan schroothandelaren verkocht. En tenslotte zijn die sjoemelpraktijken in de protocollen systematisch verhuld.

Het Openbaar Ministerie is inmiddels een onderzoek begonnen. Het heeft ruim tien medewerkers van de betrokken bouwfirma’s in het vizier. De firma’s zelf hebben drie leidinggevende medewerkers op non-actief gesteld. De opdrachtgever, het Keulse Vervoersbedrijf, overweegt het contract met de coördinerende firma Bilfinger Berger op te zeggen. De burgemeester van Keulen, Jürgen Roters (SPD), heeft Bilfinger Berger in een brief op poten om een duidelijke reactie gevraagd. Op een eerder verzoek van hem had de firma gewezen op software-problemen bij het opstellen van de protocollen. Dat pikte de burgemeester niet. Alles wijst erop dat de protocollen opzettelijk zijn gemanipuleerd.

Maar de politiek zelf is ook niet zonder schuld. Enkele jaren geleden bezuinigde de stad op de dienst die toezicht houdt op grote bouwprojecten. Bij het metroproject leest men alleen nog de protocollen na vanachter het bureau. „Had mijn dienst nog bestaan”, klaagde de wegbezuinigde toezichthouder in een Keulse krant, „dan waren we elke dag ter plaatse geweest.” Nu is het voor de betrokken instanties zaak om snel te handelen.

De veiligheidswanden krijgen het de komende weken zwaar te verduren. Door de dooi stijgt het water in de Rijn en in de grond. De druk op de wanden zal toenemen, waardoor ze dreigen in te storten. Men vreest enkele bouwputten te moeten laten onderlopen, zodat de druk aan beide kanten van de wand gelijk is. In de Duitse pers trekt men vergelijkingen met de situatie in Amsterdam en Düsseldorf. In beide steden zijn bij de bouw van metrotunnels firma’s betrokken die ook in Keulen actief zijn. In Amsterdam is dat de firma Züblin. Zijn daar de stabiliseringsbeugels wel nauwkeurig nageteld?

Antoine Verbij

zie ook de volkskrant;

Volkskrant.nl Nog meer prutswerk metro Keulen klik hier voor link

“The Truth” over de Noord-Zuidlijn

Red Amsterdam, gebaseerd op “The Truth” van de Argentijnse partij RECREAR. prachtig gemaakt door ons bureau GUMMO.
Stoppen of doorgaan…. de argumenten voor de Noord-Zuidlijn zijn de argumenten tegen

Zeesluis: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald

Brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeeenteraad Amsterdam

Klik hier voor brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam PDF

Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Betreft: zeesluis

Amsterdam, 17 februari 2010

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Het drama rond de besluitvorming over de Noord-Zuidlijn ligt iedereen nog vers in het geheugen. U staat nu voor een belangrijke beslissing. Red Amsterdam doet een dringend beroep op U om met de geplande aanleg van de zeesluis niet opnieuw in de fout te gaan.

Met de kennis van nu kunt U nu al nee zeggen tegen dit megalomane geldverslindende project.

Amsterdam moet niet willen concurreren met Rotterdam, dat internationaal gezien een van de grootste en sterkste doorvoerhavens ter wereld is. Er moet een goed overleg tot stand komen tussen Rotterdam en Amsterdam om tot een zinnige verdeling van taken te komen, zodat de twee havens complementair en niet concurrerend zijn. Onze stad zou zich onder andere meer moeten richten op een verdere uitbouw als verblijfshaven, o.m. voor grote cruiseschepen. Daartoe zou het havengebied dan recreatiever moeten worden ingericht.

Red Amsterdam wijst de plannen voor een nieuwe grote sluis bij IJmuiden van de hand vanwege de te verwachten schade voor milieu en in het bijzonder de ecologische hoofdstructuur en de Stelling van Amsterdam (Unesco Werelderfgoed). De nieuwe sluis zal een stimulans zijn voor grootschalige ontwikkelingen die recreatie- en natuurgebieden zal aantasten. Wij richten de prioriteit op de ontwikkeling van duurzame en met name hoogwaardige werkgelegenheid (hoge toegevoegde waarde) met een goed gebruik van de schaarse ruimte. Kortom schoon, slim en toch sterk!

De besluitvorming over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden is een overrompeling door gemeente en Rijk van de actieve milieubeweging in het gebied en lijkt sterk op de besluitvorming over de metro: Voorbijgaan aan alternatieven, negatieve of op z’n best marginale kosten-baten analyse, een zware, onrendabele uitgave die jarenlang op de begroting van Amsterdam zal blijven drukken, marginale effecten op werkgelegenheid, en op de langere duur vernieling van onvervangbare en unieke gebieden, minachting voor de inspraak van belanghebbenden en het drammerig doordrukken van eigen ongelijk

Zoals Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinancien aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, dinsdag 16 februari in het Parool schreef: “In het belang van de belastingbetaler, in het belang van de integriteit van het publieke bestuur en in het belang van het land dient de gemeente het project van een nieuwe grote zeesluis in IJmuiden te staken en op zoek te gaan naar betere alternatieven. Zo niet, dan zal ook het zeesluisproject in IJmuiden in een politiek-bestuurlijk en financieel-economisch fiasco ontaarden.”

Pitt Treumann

Lijsttrekker Red Amsterdam

Pitt Treumann

Pitt Treumann - lijsttrekker Red Amsterdam - © Wim Ruigrok