Tagarchief: De Telegraaf

Amsterdam loopt miljoenen euro’s mis

Eind vorig 2011 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden van de concessie voor het exploiteren van buitenreclame in wachtruimtes (de zog. ABRI’s) en op buitenpanelen (MUPI’s) in gemeente Amsterdam. Deze aanbesteding is gewonnen door de zittende concessiehouder JC Decaux. De nieuwe concessie heeft een looptijd van 15 jaar en zou per 1 juli 2012 zijn ingegaan.

Naar verluid heeft de aanvang van de concessieperiode vertraging opgelopen van zes maanden. Hierdoor zou de concessiehouder in de vertragingsperiode de ABRI’s en MUPI’s exploiteren volgens de oude concessievoorwaarden. Dit zou voor de gemeente Amsterdam grote financiële gevolgen hebben, aangezien er voor de nieuwe concessie een beduidend hogere financiële vergoeding afgesproken zou zijn dan in de voorgaande periode. Volgens berekeningen van de verliezende aanbesteder CBS Outdoor gaat het om een verschil van minimaal 700.000 euro per maand. Een vertraging van zes maanden zou dan een inkomstenderving voor de gemeente betekenen van ruim 4 miljoen euro. Verder lezen

Verkeerscirculatie bij (langdurige) wegwerkzaamheden

Het is in Amsterdam regelmatig nodig om bepaalde delen van de stad af te sluiten voor werkzaamheden. Soms slechts voor enkele uren, maar vaak ook langduriger, tot enkele jaren aan toe. Na de oplevering van de Wibautstraat was het tijd om de P.L. Kramerbrug (nr. 400) op de Amsteldijk te renoveren. Een project dat ca. 1,5 jaar gaat duren. De Amsteldijk is als onderdeel van het hoofdnet auto een drukke route; een afsluiting zorgt ervoor dat het verkeer over alternatieve routes geleid moet worden. Na een intensieve voorbereiding en uitstel in afwachting van oplevering van de Berlagebrug, veroorzaakte de afsluiting in de eerste dagen veel overlast in de omringende buurten. Na diverse klachten en mails is een aantal simpele en voor de hand liggende maatregelen genomen, die ook direct hun effect hebben gehad. Desondanks zijn de gevolgen natuurlijk nog steeds merkbaar (zelfs in de rustige zomerperiode). De Van Woustraat is drukker dan ooit, maar ook bijvoorbeeld op het kruispunt Wibautstraat / Mauritskade staan nu al lange rijen auto’s te wachten voor de verkeerslichten om af te slaan en de omleidingsroute te volgen. Linksaf richting de Amsteldijk heeft het verkeer steeds slechts ca. 8 seconden GroenLicht (net als in de reguliere situatie?), wat neerkomt op slechts enkele voertuigen, waarna weer geruime tijd Rood licht volgt. Een file tot gevolg, en deze zal de komende tijd alleen maar toenemen. Verder lezen

GVB-logo-tram

Rapport laat zien dat er veel mis is (geweest) bij het GVB

Eerste reactie van Red Amsterdam op conclusies Raad van Commissarissen van het GVB n.a.v. BDO rapport over de vermeende fraude bij het GVB:

1. Rapport laat zien dat er veel mis is (geweest) bij het GVB op het gebied van inkoop en inhuur van extern personeel. Bron van problemen lijkt te zitten in het niet goed laten functioneren van de afdeling inkoop. Of de directie (en ander senior management) zichzelf verrijkt heeft is met dit onderzoek niet aangetoond. Maar dat er onwenselijke contracten zijn gesloten, zonder dat men zich aan wetten, regelgeving en eigen richtlijnen heeft gehouden is wel duidelijk. Dit heeft het GVB en daarmee de gemeente en de Amsterdammers veel geld gekost.  Verder lezen

‘Wij willen onze tram terug’

Wij willen onze tram terug

© De Telegraaf - Metropool Amsterdam - pagina 7 - 22 oktober 2010


‘Wij willen onze tram terug’

Ondernemers in de Utrechtsestraat willen zo snel mogelijk de tram terug. Het lijkt te kunnen: vrachtwagens reden gisteren af en aan over de brug over de Herengracht die eigenlijk nog steeds afgesloten zou zijn.

Vanwege werkzaamheden aan de brug kan lijn 4 al meer dan een jaar niet meer in de straat rijden. De rails en de bovenleiding zijn weggehaald.

Maar Robert van Leeuwen, eigenaar van Café Van Leeuwen, en woordvoerder van de ondernemers, stuurt nog vandaag een brandbrief naar de gemeente om nog voor december de tram weer te laten rijden.

Want de geplaagde ondernemers kunnen het nauwelijks nog bolwerken. ,,Wij krijgen de rekening gepresenteerd van het uitstel dat steeds weer optreedt. De hele straat zou ondertussen opgeknapt zijn, maar tot nu is er alleen één brug klaar. Het zou prettig zijn om even rust te krijgen. Veel ondernemers staat het water aan de lippen. Er zijn ondernemers die hun omzet met 40 tot 50 procent hebben zien terugvallen. We willen de straat nu wel weer even terug voordat er verder gewerkt gaat worden.”

Dat er nog veel werk aan de winkel is, moge duidelijk zijn. Het wegdek is een lappendeken. En op de stoepen moet je uitkijken dat je niet uitglijdt, want alles loopt schuin af. De afgelopen veertien maanden lag het werk in de straat echter meer stil dan dat er stappen gezet werden. ,,Dat knaagt aan je”, aldus Van Leeuwen. “Als je bouwvakkers aan het werk ziet, dan gebeurt er wat. Maar als er niet wordt gewerkt, vreet dat aan iedereen. Het komt op ons over dat ze dan maling hebben aan bewoners en ondernemers.”

Twistpunt is en blijft de brug over de Herengracht. Die bleek een maand geleden opeens af te zijn. Maar toen bleek de fundering opeens zes centimeter te dun en de onderdoorgang voor het watervervoer bleek ook lager dan afgesproken. Reden voor de gemeente het contract met de bouwer op te zeggen.

Stacey van Leeuwen van het gelijknamige lunchadres op de hoek met de Herengracht is blij dat de brug nu af is en weer in bedrijf lijkt te zijn. ,,Ik werd er knettergek van. Soms kon ik mijn eigen zaak niet eens in omdat de bouwvakkers een hek voor de deur hadden gezet. Niemand kon dan langs mijn zaak. Maar ook niemand kon erin.”

Toch is niet iedereen op de Utrechtsestraat druk met alle werkzaamheden in de straat. In een café zit de 79-jarige Ilse Annemarie van Vollenhoven een tosti te eten. ,,Ik ben geboren en getogen Amsterdamse, maar woon in Canada. Ik logeer nu bij mijn broer. In de straat kom ik graag.”

In café Krom treffen we raadslid Nelly Frijda en duoraadslid Boris Klatser van de partij Red Amsterdam. In de politieke arena maken zij zich druk om alle vertragingen die in de Utrechtsestraat opspelen. ,,Het is een puinhoop hier”, zeggen ze. ,,De wethouder heeft een flinke kluif aan zijn ambtenaren van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer. We waren laatst op een rondvaart met de directeur van die dienst. Toen we onder de Magere Brug doorvoeren stelde hij vrolijk vast dat deze brug opgeleverd was. Terwijl iedereen kon zien dat de lampjes er nog niet inzaten en het schilderwerk nog bezig was. En dat drie jaar geleden het wegdek ook al vernieuwd was door het stadsdeel, daar was-ie zich in het geheel niet van bewust.”

Cafébaas Van Leeuwen heeft vooral kritiek dat het in het begin van het traject zo belabberd geregeld was. ,,Het was nooit duidelijk wie waar verantwoordelijk voor was. Het was tijdenlang een schertsvertoning. Bureaucratie was leidend in het hele project. De projectleiding was ronduit dramatisch. Nu pas wordt duidelijk dat wethouder Eric Wiebes de verantwoordelijke is. En die pakt het gelukkig ook op. Met hem praten we. Dat wil zeggen: hij heeft beloofd dat we zijn gesprekspartner zijn.”

De Telegraaf
22 oktober 2010 vrijdag
METROPOOL; Blz. 7, 613 woorden