Tagarchief: Gemeenteraadsverkiezingen

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”
Afgelopen zondag 28 februari Boom Chicago op het Leidseplein.
Link naar de uitzending zondag 28 februari 2010 om 23:00 uur op SALTO1

Nachtdebat over de vertrutting van het Amsterdamse nachtleven en uitgaan in Amsterdam met als titel “De vrijheid van de zonde” – over sex, drugs en rock & roll.
presentatie Guilly Koster en Froukje Jansen

Gasten o.a.:
Waldy Brewster – eigenaar van diverse horecabedrijven
August de Loor – adviesburo drugs
Paul Wilhelm – exploitant coffeeshops
Metje Blaak – de Rode Draad, streeft naar emancipatie en positieverbetering voor de prostituee
Oscar van der Voorn – kandidaat raadslid Red Amsterdam en bevechter gelijke rechten homo’s en lesbo’s
Said Bensallam – van straatschoffie tot Amsterdammer van het jaar, o.m. jongerenwerker in Bos en Lommer en portier in het Amsterdamse uitgaansleven
Stanja van Mierlo – presentatrice radio muziekprogramma’s, eigen bedrijf in belevingscommunicatie en oprichtster en exploitant beachclub Blijburg aan Zee
Muziek wordt verzorgd door Miranda Frijda

Ondergronds gedonder in Keulen

Ondergronds gedonder in Keulen

Het had weinig gescheeld of de carnavalsoptocht van afgelopen maandag, jaarlijks het grootste evenement in Keulen, moest worden afgelast. De rond 400.000 toeschouwers zouden de veiligheidswanden in de bouwput voor de metro onder het oude centrum kunnen doen instorten. Met die wanden bleek namelijk van alles mis te zijn. De optocht ging door en er gebeurde niets.

Maar sindsdien zijn nog meer gebreken aan de bouwput boven water gekomen. Aan de reeks schandalen rond de vier kilometer lange, 400 miljoen euro dure noordzuidlijn komt maar geen einde. Terwijl het grootste schandaal nog altijd niet is opgehelderd: vorig jaar maart stortte het stadsarchief in een bouwput, wat twee mensen het leven kostte en een schade van een half miljard euro opleverde.

Gebleken is dat bij de bouw van de veiligheidswanden op drie manieren is gesjoemeld. Om te beginnen is er minder en zwakker beton gebruikt dan voorgeschreven. Voorts ontbreekt maar liefst 83 procent van de beugels die de wanden moeten stabiliseren; die beugels zijn vorig jaar door bouwarbeiders aan schroothandelaren verkocht. En tenslotte zijn die sjoemelpraktijken in de protocollen systematisch verhuld.

Het Openbaar Ministerie is inmiddels een onderzoek begonnen. Het heeft ruim tien medewerkers van de betrokken bouwfirma’s in het vizier. De firma’s zelf hebben drie leidinggevende medewerkers op non-actief gesteld. De opdrachtgever, het Keulse Vervoersbedrijf, overweegt het contract met de coördinerende firma Bilfinger Berger op te zeggen. De burgemeester van Keulen, Jürgen Roters (SPD), heeft Bilfinger Berger in een brief op poten om een duidelijke reactie gevraagd. Op een eerder verzoek van hem had de firma gewezen op software-problemen bij het opstellen van de protocollen. Dat pikte de burgemeester niet. Alles wijst erop dat de protocollen opzettelijk zijn gemanipuleerd.

Maar de politiek zelf is ook niet zonder schuld. Enkele jaren geleden bezuinigde de stad op de dienst die toezicht houdt op grote bouwprojecten. Bij het metroproject leest men alleen nog de protocollen na vanachter het bureau. „Had mijn dienst nog bestaan”, klaagde de wegbezuinigde toezichthouder in een Keulse krant, „dan waren we elke dag ter plaatse geweest.” Nu is het voor de betrokken instanties zaak om snel te handelen.

De veiligheidswanden krijgen het de komende weken zwaar te verduren. Door de dooi stijgt het water in de Rijn en in de grond. De druk op de wanden zal toenemen, waardoor ze dreigen in te storten. Men vreest enkele bouwputten te moeten laten onderlopen, zodat de druk aan beide kanten van de wand gelijk is. In de Duitse pers trekt men vergelijkingen met de situatie in Amsterdam en Düsseldorf. In beide steden zijn bij de bouw van metrotunnels firma’s betrokken die ook in Keulen actief zijn. In Amsterdam is dat de firma Züblin. Zijn daar de stabiliseringsbeugels wel nauwkeurig nageteld?

Antoine Verbij

zie ook de volkskrant;

Volkskrant.nl Nog meer prutswerk metro Keulen klik hier voor link

Zeesluis: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald

Brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeeenteraad Amsterdam

Klik hier voor brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam PDF

Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Betreft: zeesluis

Amsterdam, 17 februari 2010

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Het drama rond de besluitvorming over de Noord-Zuidlijn ligt iedereen nog vers in het geheugen. U staat nu voor een belangrijke beslissing. Red Amsterdam doet een dringend beroep op U om met de geplande aanleg van de zeesluis niet opnieuw in de fout te gaan.

Met de kennis van nu kunt U nu al nee zeggen tegen dit megalomane geldverslindende project.

Amsterdam moet niet willen concurreren met Rotterdam, dat internationaal gezien een van de grootste en sterkste doorvoerhavens ter wereld is. Er moet een goed overleg tot stand komen tussen Rotterdam en Amsterdam om tot een zinnige verdeling van taken te komen, zodat de twee havens complementair en niet concurrerend zijn. Onze stad zou zich onder andere meer moeten richten op een verdere uitbouw als verblijfshaven, o.m. voor grote cruiseschepen. Daartoe zou het havengebied dan recreatiever moeten worden ingericht.

Red Amsterdam wijst de plannen voor een nieuwe grote sluis bij IJmuiden van de hand vanwege de te verwachten schade voor milieu en in het bijzonder de ecologische hoofdstructuur en de Stelling van Amsterdam (Unesco Werelderfgoed). De nieuwe sluis zal een stimulans zijn voor grootschalige ontwikkelingen die recreatie- en natuurgebieden zal aantasten. Wij richten de prioriteit op de ontwikkeling van duurzame en met name hoogwaardige werkgelegenheid (hoge toegevoegde waarde) met een goed gebruik van de schaarse ruimte. Kortom schoon, slim en toch sterk!

De besluitvorming over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden is een overrompeling door gemeente en Rijk van de actieve milieubeweging in het gebied en lijkt sterk op de besluitvorming over de metro: Voorbijgaan aan alternatieven, negatieve of op z’n best marginale kosten-baten analyse, een zware, onrendabele uitgave die jarenlang op de begroting van Amsterdam zal blijven drukken, marginale effecten op werkgelegenheid, en op de langere duur vernieling van onvervangbare en unieke gebieden, minachting voor de inspraak van belanghebbenden en het drammerig doordrukken van eigen ongelijk

Zoals Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinancien aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, dinsdag 16 februari in het Parool schreef: “In het belang van de belastingbetaler, in het belang van de integriteit van het publieke bestuur en in het belang van het land dient de gemeente het project van een nieuwe grote zeesluis in IJmuiden te staken en op zoek te gaan naar betere alternatieven. Zo niet, dan zal ook het zeesluisproject in IJmuiden in een politiek-bestuurlijk en financieel-economisch fiasco ontaarden.”

Pitt Treumann

Lijsttrekker Red Amsterdam

Pitt Treumann

Pitt Treumann - lijsttrekker Red Amsterdam - © Wim Ruigrok

Parool Poll: 47% van de Amsterdammers laat stem afhangen van Noord-Zuidlijn.

Bijna 3.000 mensen hebben afgelopen weekend gestemd op de poll van het Parool met de vraag: Is stoppen of doorgaan met de Noord-Zuidlijn bepalend voor uw keuze op 3 maart? 47% van de stemmers heeft aangegeven dat dat het geval is! En dat is een veel groter aantal dan wat drie weken geleden uit het onderzoek van dienst O&S van de gemeente Amsterdam kwam. Toen reageerde slechts bijna 12% van de ondervraagden positief op de vraag of de Noord-Zuidlijn invloed had op hun stemgedrag. Duidelijk is nu in ieder geval dat de Noord-Zuidlijn een zeer belangrijk punt bij de verkiezingen gaat worden en heeft Red Amsterdam daarmee aangetoond dat haar speerpunt sterk leeft onder de kiezers.

Bron: www.parool.nl

Wij zijn tegen de Noord-Zuidlijn – Carnavalskraker Nelly en Miranda

Speciaal voor Carnaval: het godsgruwelijk fantastisch prachtige anti Noord-Zuidlijn lied van Pieter Nieuwint (tekst en muziek) gezongen door Nelly en Miranda Frijda!
Binnenkort ook te koop op single. Toch de download? Maak dan geld over op: rekeningnummer 15.61.59.201 van de Rabobank t.n.v. Vereniging Red Amsterdam te Amsterdam o.v.v. carnavalsdonatie, of word lid!

Wij zijn tegen de Noord-Zuidlijn (radio edit) klik hier

En horen hoe Nelly in 1997 over de Noord-Zuidlijn dacht doe je hier.

Nelly Frijda

Nelly Frijda - ©Boris Klatser (rechtenvrij te gebruiken icm artikel over Red Amsterdam)

Bijenkorf tegen boren.

De  Bijenkorf heeft in een vertrouwelijke brief aan het gemeentebestuur laten weten, dat ze uitstel willen van het boren langs het Damrak. Deze brief is gisteren uitgelekt en bij AT5 terechtgekomen. De directie van de Bijenkorf heeft een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de risico’s en dat wijst uit, dat een eventuele verzakking verstrekkende gevolgen kan hebben voor het monumentale pand waarin de Bijenkorf gevestigd is.

Bij Red Amsterdam is al langer twijfel over de aanvaardbaarheid van de risico’s die het boren met zich meebrengt en hoe de gemeente daar mee omgaat.

Pitt Treumann: “Het Gemeentebestuur heeft in de afgelopen zomer besloten met doorgaan met boren ook in geval van calamiteiten .Dit is dit het zoveelste voorbeeld van  de amateuristische klungeligheden waarmee B&W dit project aanpakken. Koop in de Bjenkorf zolang het nog kan!”

Het item van AT5 en het artikel op de Parool site zijn te bekijken door op de onderstaande plaatjes te klikken: