Tagarchief: Nelly Frijda

Nieuwbrief 5

In Nieuwsbrief 5 – Januari 2013

Hierbij de eerste nieuwsbrief van 2013. Wij wensen U allen een gezond en voorspoedig nieuwjaar toe.
In deze brief o.a. een artikel over de verzelfstandiging van onze haven. Red Amsterdam heeft daar grote bezwaren tegen en daarom willen wij de petitie hiertegen ondersteunen. Lees dus vooral het artikel, geschreven door Roderic Evans-Knaup en Marten Bierman en onderteken de petitie via  http://verkoophavenniet.petities.nl/ !
Graag herinneren wij U ook aan het betalen van de contributie en/of donaties.
 Voor informatie over het lidmaatschap of donaties mail naar secretaris@red-amsterdam.nl
Nelleke van’t Hoogerhuijs, secretaris

Roderic volgt Pitt vandaag op als gemeenteraadslid voor Red Amsterdam

Roderic Evans-Knaup neemt het stokje over van Pitt Treumann.

Vanmiddag is Pitt Treumann tijdens de gemeenteraadsvergadering van Amsterdam afscheid genomen als raadslid, direct daarna is zijn opvolger, Roderic Evans-Knaup (1971) als raadslid geïnstalleerd. Evans-Knaup is vanaf 2010 duo-raadslid en stond derde op kieslijst.
Pitt Treumann was de opvolger in de raad van Nelly Frijda, die ook één jaar de raadszetel van Red Amsterdam heeft ingevuld. Beiden hadden aangegeven niet langer dan een jaar beschikbaar te willen zijn.
Treumann was eerder (van 1970 tot 1978) raadslid en (van ‘75 tot ‘78) wethouder van Amsterdam.

Speciale aandacht heeft Treumann besteed aan het ontwikkelen van een meer realistisch alternatief voor de – inmiddels geschrapte – plannen voor de metrolijn naar Amstelveen, de komende opheffing van de stadsdeelraden, de probleemdossiers Stedelijk Museum en MuzyQ en – uiteraard – de Noord-Zuidlijn.
Roderic Evans-Knaup heeft zich de afgelopen periode als duo-raadslid kunnen voorbereiden op het raadslidmaatschap voor Red Amsterdam.
Roderic;
“Ik ben trots om de plek van Nelly en Pitt in te mogen nemen en hoop samen met de fractie een succes van het laatste deel van deze periode te kunnen maken.”
“De tweede helft van deze raadstermijn gaan we in met een ervaren team, waaronder de onlangs als duo geïnstalleerde oud-senator en oud-wethouder Marten Bierman, die zich gaat concentreren op Ruimtelijke Ordening.”

Roderic Evans-Knaup volgt Pitt Treumann op

Vanmiddag heeft Pitt Treumann op de nieuwjaarsreceptie van Red Amsterdam bekend gemaakt dat hij na een klein jaar als gemeenteraadslid zich terugtrekt uit de raad.

20120111-180255.jpg

Treumann was eerder (van 1970 tot 1978) raadslid en (van ‘75 tot ‘78) wethouder van Amsterdam. Zijn afscheid in de gemeenteraad zal plaatsvinden op 25 januari 2012.

In dezelfde vergadering zal zijn opvolger, Roderic Evans-Knaup (1971) als raadslid worden geïnstalleerd. Evans-Knaup is vanaf 2010 duo-raadslid en stond derde op kieslijst.

Pitt Treumann was de opvolger in de raad van Nelly Frijda, die ook één jaar de raadszetel van Red Amsterdam heeft ingevuld. Beiden hadden aangegeven niet langer dan een jaar beschikbaar te willen zijn.

Speciale aandacht heeft Treumann besteed aan het ontwikkelen van een meer realistisch alternatief voor de – inmiddels geschrapte – plannen voor de metrolijn naar Amstelveen, de komende opheffing van de stadsdeelraden, de probleemdossiers Stedelijk Museum en MuzyQ en – uiteraard – de Noord-Zuidlijn.

Roderic Evans-Knaup heeft zich de afgelopen periode als duo-raadslid kunnen voorbereiden op het raadslidmaatschap voor Red Amsterdam.

Roderic;

“Ik ben trots om de plek van Nelly en Pitt in te mogen nemen en hoop samen met de fractie een succes van het laatste deel van deze periode te kunnen maken.”

“De tweede helft van deze raadstermijn gaan we in met een ervaren team, waaronder de onlangs als duo geïnstalleerde oud-senator en oud-wethouder Marten Bierman, die zich gaat concentreren op Ruimtelijke Ordening.”

Reactie op de Begroting 2012

Deze begroting zucht en kraakt onder de crisis, de bezuinigingen, grote managementproblemen en niet te vergeten de Noord-Zuidlijn. Een besluit dat nooit genomen had mogen worden. Zelfs niet toen het nog goed ging.

Ter voorbereiding van deze bijdrage las ik het betoog van mijn voorgangster na, dat zij vorig jaar bij de Staat van de Stad heeft gehouden.
En het is nog verbluffend actueel. Ik zou het zonder problemen vandaag weer kunnen voordragen. Maar aangezien ik mevrouw Frijda onmogelijk kan overtreffen in de voordrachtkunst, ga ik u dat besparen. (u kunt het trouwens nalezen: Boekje) En dat geeft mij de kans voor het vervolgverhaal.

Ik dacht dat een kunstschouw een nep openhaard was

"Ik dacht dat een kunstschouw een nep openhaard was" nog altijd te bestellen via administratie@red-amsterdam.nl

Een aantal zaken gaan goed. Beetje bij beetje begint het gemeentebestuur af en toe de menselijke maat van Amsterdam in acht te nemen. Noodgedwongen of uit vrije wil, dat maakt niet uit het resultaat telt. We zijn optimistisch.
Het WK Voetbal is van de baan en daarvoor in de plaats krijgen we een prima passend EK Atletiek. Felicitaties zijn daarvoor op zijn plaats, en we hopen dat wethouder Van de Burg mogelijkheden gaat vinden om de gemeentelijke bijdrage voor dit evenement onder de 4 miljoen euro te krijgen.

IJburg II staat in de ijskast, maar we hebben een zeer succesvol zelfbouwprogramma. Een programma waarbij Amsterdammers op verschillende plekken in de stad hun woondroom waar kunnen gaan maken.

Vergeet IJburg 2 en 3, concentreer je op Zeeburg, een eiland dat lang geleden al is opgespoten. En leg daar de centrale voorzieningen aan die ook voor IJburg 1 zo noodzakelijk zijn.

De peperdure metro naar Amstelveen lijkt van de baan, tenminste zo interpreteren wij de cijfers. Vooralsnog houdt wethouder Wiebes de mogelijkheid open. De scope mag niet wijzigingen, is dat niet het zelfde als tunnelvisie?
Uit de voorlopige cijfers blijkt dat er veel realistischer alternatieven zijn, verschillende tramvarianten. Maak daar nu een gedegen kosten- batenanalyses van, zodat we een weloverwogen keuze kunnen maken.
Verschillende partijen in deze raad zien de metro nog steeds als ideaalbeeld. Hebben zij dan niets geleerd van de lessen van de Noord-Zuidlijn?
Vrijgevallen, voor een groot deel niet bestaande reserves, voor niet gerealiseerde onverhoopte risico’s gebruiken voor extraatjes aan de NoordZuidlijn is een gotspe. Ga dat maar eens uitleggen aan de mensen die echt lijden onder de bezuinigingen!
Dan nog goed nieuws.

De zorgvuldig door de coalitie om zeep geholpen Opstapper is terug. Niet in de door de PvdA vurig gewenste vorm van een vrijwilligers project, maar als particulier commercieel initiatief. Een waar een deel van de chauffeurs niet in de WW zijn terecht zijn gekomen, maar een nieuwe baan door hebben gekregen.

Red Amsterdam’s taak om projecten en ideeën aan de maat van Amsterdam te toetsen is echter nog lang niet volbracht. Amsterdam – of zelfs de Randstad – is geen Shanghai, Londen, Rio de Janeiro of New York. Zelfs geen Toronto of Berlijn.
De afgelopen periode hebben we weer voldoende soortgelijke projecten langs zien komen, waarvan we op onze vingers kunnen natellen dat ze een maatje te groot zijn en het de Amsterdammers onnodig veel geld gaat kosten.
De tweede Zeesluis. De Olympische spelen. De IJmeerlijn.
En de verzelfstandiging van de haven, waarvan de VVD voorstelt om het meteen maar te privatiseren. De haven van Amsterdam beslaat 10% van ons grondgebied. Wij vinden het onbegrijpelijk dat er de wens bij sommigen bestaat om de bevoegdheid daarvan over te dragen aan een particuliere onderneming.
We zijn nog steeds een voor een compacte bloeiende haven, die rekening houdt met hoogwaardige lading en niet een opslagplaats is voor kolen en benzine. Zie de havenvisie van Asscher en Gerson. Hoe kunnen wij als duurzame stad nou trots zijn op de status van grootste benzinehaven van de wereld?

Voor ons ligt een begroting waarin we – door crises en grote fouten in het verleden – moeilijke keuzes moeten maken en daar gaan we het de komende maand over hebben.
In grote lijnen hebben we geen kans om aan de bezuinigingen die het rijk ons oplegt te ontsnappen. Maar een woord van protest is toch nog steeds op zijn plaats.
Het college is na een boze wethoudersbrief simpelweg zijn wonden gaan likken. Machteloosheid over een asociaal beleid waarbij de zwakste de grootste lasten dragen en een onbeschaafd en onbeschoft cultuurbeleid.
Maar in plaats van te trachten de maatregelen van het rijk te verzachten, geeft dit college een schop na, met name de extra bezuinigingen van B&W op de kunstinstellingen over de hele linie is voor ons niet acceptabel.

De Griekse tragedie – en zoals al enige jaren gebruikelijk door Rome geïmiteerd, kan voor het cultureel beleid ook voordelen hebben.

Wat is namelijk het geval;
de begroting van het leningfonds voor 2012 heeft in vergelijking met het lopende jaar een conservatiever karakter.
De rente inkomsten van het fonds, in feite reserveringen, zijn niet meer op 4,25% gebaseerd maar er is gerekend met 4,5%.
En toch wordt er begroot voor 2012 dat het overschot lager is dan in 2011.
Het is ‘maar’ 26 miljoen tegen 31 voor het lopende jaar. Dat is toch merkwaardig want inmiddels is er wel wat gebeurt op de kapitaal markt!

• Dankzij de Griekse tragedie vluchten de beleggers naar Duitsland en Nederland
• Kan Amsterdam op de kapitaalmarkt nu tegen 2,75% terecht (een enorme marge tegenover de 4,5% die ook voor nieuwe projecten gerekend wordt)
• De korte rente, voor daggeld, waar rondt 500 miljoen geleend wordt is extreem laag. Tot onder de 0,3%! Terwijl er begroot wordt op ruim 2% (in 2010 is op het korte geld 0,35% betaald)

Dus enerzijds worden de inkomsten ten laste van de begroting berekend tegen 4,5% in plaats van 4,25%. Anderzijds zijn de rente kosten veel lager, en desondanks wordt het overschot veel kleiner begroot. Je kunt dus verwachten dat zowel het overschot van het lopende jaar hoger is dan de begrote 31 miljoen, veel hoger (wethouder wat is de stand op dit moment?)
En je kan er redelijkerwijs er vanuit gaan dat het begrote overschot substantieel groter zal.
Wees gerust de Grieks-Romeinse crisis is nog lang niet over. Pas als de herstructurering en de curatele uitgewerkt zijn kan je van herstel spreken. Merkel zei laatst; “het kan nog wel tien jaar duren”

Er zit dus nog veel ruimte in de begroting 2012.

Hoopt het college deze gelden later dit jaar aan ons te presenteren als meevallers van prudent beleid?
Of dekt met zich vast in voor tegenvallers die men nu nog niet durft uit te spreken?

Ons prioriteit is de extra bezuinigingen in de kunst weg te nemen.
Er ligt hier een sluitende begroting voor 2012. Dat is een uitstekende prestatie, zeker in deze tijd, voor een wethouder Jeugd en Onderwijs, die financiën er als klus bij doet.

Maar met mijn ervaring ben ik ervan overtuigd dat er nog veel verbeterd kan worden aan de manier waarop deze gemeente met haar financiën en organisatie om gaat. Een aantal kritische rekenkamerrapporten van het afgelopen jaar hebben dat weer aangetoond. En denk aan de problemen en kosten van de ICT en wat ons staat te wachten bij de integratie van de Stadsdelen.

Er is geen enkel bedrijf in de wereld met een omzet van 5 miljard euro en 15.000 medewerkers, waarvan de CFO zijn aandacht voor de financiën moet delen met andere portefeuilles. En dat is niet voor niets. Financieel beheer is daarvoor een te belangrijk en te bedrijfskritisch onderwerp.

Wij juichen in dit verband zeer toe dat besloten wordt tot één stad één begroting, hoognodig. Zelfs al zou de wet van Donner niet doorgaan. Een goed initiatief van Asscher dat navolging verdiend op andere beleidsterreinen zoals Ruimtelijke Ordening en het verkopen van Onroerend Goed.

Red Amsterdam wil daarom ook pleiten voor een dedicated wethouder van financiën. Een wethouder die zich volledig kan concentreren op ons huishoudboekje.

Pitt Treumann, raadslid Red Amsterdam

Amsterdam City Center Line onthuld

De opvolger van de Opstapper / Stop&Go is vanmiddag onthuld bij het Mint Hotel op het Oosterdokseiland.
De Amsterdam City Center Line zoals de busdienst gaat heten gaat vanaf morgen (vrijdag 14 oktober) weer rijden. De nieuwe dienst volgt grotendeels de route van de Opstapper.
Na een korte introductie door stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren van het Centrum, was het de eer aan Nelly Frijda om de officiële aftrap te geven.

20111013-153650.jpg

Nelly Frijda heeft zich, eerst als gemeenteraadslid voor Red Amsterdam, maar ook na haar afscheid van de raad als geen ander ingezet voor het behoud van het fijnmazig openbaar vervoer. Vooral vanwege de sociale functie in het centrum is ze blijven zoeken naar een mogelijkheid voor het behoud van de lijn.
Samen met chauffeur Richard Keller en ondernemer Bart Kuik heeft ze het voor elkaar gekregen. Van Pinxteren roemde de vasthoudendheid en het solide plan waarmee de drie haar begin dit jaar overtuigde. Daarom heeft de dagelijks bestuur van de deelraad ook een eenmalige opstartsubsidie van 120.000 euro toegezegd. Grote hotels en musea in het centrum dragen daarnaast ook bij aan het project.

20111013-160007.jpg

Kaartjes zijn te krijgen bij de diverse instellingen langs de route, en op de bus. Een enkele reis zal €2 kosten en er is een dagkaart voor €6. Om de sociale functie te behouden komt er een speciale 65+ 12-ritten-kaart voor €10. Dat is dus 80 eurocent per rit.

De bussen rijden elke 30 minuten (9-13 uur en 14-18 uur)
Kijk voor meer informatie op www.css-pts.nl

20111013-160135.jpg

Opstapper keert terug als Amsterdam City Center Line

Grachtengordel krijgt zijn eigen busje terug van ondernemer

De Opstapper is terug van weggeweest. Vrijdag 14 oktober gaat het bus je over de Prinsengracht weer rijden.

Stop & Go in de oude vorm in actie

 

Ondernemer Bart Kuik denkt er zelfs geld mee te kunnen verdienen.
Wethouder Eric Wiebes (Verkeer) trok eind 2010 de stekker uit de financiering van het busje over de grachtengordel. De gemeente legde al jaren zo’n 750.000 euro toe op de voorziening, maar niemand durfde het busje weg te bezuinigen omdat mondige grachtengordelbewoners zich daar fel tegen verzetten. Toen de omvang van de rijksbezuinigingen en hun impact op het openbaar vervoerduidelijk werden, verander dedat. Afgezet tegen de twintig buslijnen en zes trams die dreigen te verdwijnen, is het verlies van de Opstapper immers niets.

Red Amsterdamraadslid Nelly Frijda, groot voorvechter van de Opstapper, liet het er niet bij zitten, en ging op zoek naar een ondernemer die wel brood zag in het busje. “En in mij vond ze een gewillig slachtoffer,” zegt Kuik. “Ik heb het onderzocht en een bedrijfsplan geschreven. Het is een prima commercieelproject.” Hoe Kuik precies geld wil verdienen aan de Opstapper, verklapt hij nog niet. Dat doet hij volgende week donderdag, bij de presentatie van zijn bus die terug keert onder de naam “Amsterdam City Center Line”.
Een dag later gaan de busjes weer rijden, volgens ongeveer dezelfde route als vroeger: van de bibliotheek op het Oosterdokseiland via het Centraal Station en de Prinsengracht naar het stadhuis.


Binnenkort een aangepaste routekaart

Stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren van Centrum is blij dat de Opstapper terug is.
Ze maakte gisteravond in de deelraad bekend dat het stadsdeel een eenmalige bijdrage levert, en dat ze het bedrijf steunt door haltes te maken en te helpen met de vergunningen. Het stadsdeel steekt 120.000 euro in het project. “De overheid is door alle bezuinigingen niet in de positie om extra ov-lijnen op te zetten. Er moet juist worden ingekrompen. Als zich dan een private investeerder meldt die de lijn wil overnemen, moet je die kans grijpen,” zegt Van Pinxteren“Het wordt nooit een vetpot, maar de bus heeft ook grote sociale waarde. Bovendien zijn er contacten gelegd met hotels en musea, om die te gaan bedienen.” Volgens Van Pinxteren is de lijn vooral belangrijk voor oudere bewoners van de grachtengordel, een gebied zonder openbaar vervoer. “Daarom is het mooi dat er een speciaal tarief komt voor 65-plussers.”

Kuik begrijpt dat Wiebes de Opstapper afschafte, maar ziet nu toch kansen. “Als het lukt, hebben we iets unieks: openbaar vervoer zon der een cent subsidie.” Hij ziet zelfs mogelijkheden om ook elders in de stad te gaan rijden. “Als lijnen verdwijnen door de bezuinigingen, kunnen wij daarinspringen.”

JASPER KARMAN

Bron: ‘Het Parool’

Stop&Go op de Korte Prinsengracht

Aangevuld met o.a. bericht AT5

Het busje keert weer terug door een particulier initiatief. Grote hotels en musea in het centrum dragen eraan bij en het stadsdeel Amsterdam-Centrum geeft een eenmalige opstartsubsidie van 120.000 euro.

Het busje keert terug onder de naam Amsterdam City Center Line en rijdt vrijdag 14 oktober voor het eerst.

Nelly Frijda opent dierenspookhuis op de Dam

Het dierenspookhuis dat vandaag op de Dam was geplaatst door de Partij voor de Dieren is een groot succes gebleken. Het spookhuis werd door Nelly Frijda geopend en vervolgens door honderden nieuwsgierige voorbijgangers bezocht. In het dierenspookhuis werden korte films vertoond over dieren in de voedsel- en bontindustrie en over circusdieren.

Nelly Frijda opent het Dierenspookhuis op de Dam

Nadat Nelly Frijda het spookhuis had geopend, namen veel voorbijgangers plaats in het spookhuis om beelden te zien van het alledaagse leven van circusdieren en dieren in de vee-, vis- en bontindustrie. Voor veel mensen was het bezoek aan het spookhuis een eyeopener; anderen wilden de soms schokkende beelden liever niet zien.

Bij dierendag denken mensen in eerste instantie aan huisdieren, maar niet aan het leven van de dieren die op hun bord eindigen. En dat terwijl er in Nederland 450 miljoen dieren in barre omstandigheden leven in de veehouderij, om het vlees zo goedkoop mogelijk te houden. Veel Nederlanders maken zich zorgen over dierenwelzijn, diergezondheid, antibioticagebruik en verspreiding van dierziekten in megastallen.

‘Wij hebben vandaag op de Dam laten zien dat het spookt in de megastallen’ aldus Johnas van Lammeren, raadslid in Amsterdam voor de Partij voor de Dieren. ‘En niet alleen in megastallen, maar ook in circussen, in de visserij en in de bontindustrie’. Dierendag is bij uitstek een dag om hier eens goed bij stil te staan. ‘We zijn erg blij met de grote opkomst van het publiek vandaag. We hopen dat we mensen op deze manier goed hebben kunnen informeren over de realiteit. Er is wat dierenwelzijn betreft nog een hoop te doen in Nederland.’

Ik dacht… gebundelde toespraken

Woensdag 6 april heeft burgemeester van der Laan het eerste exemplaar in
ontvangst genomen van het boekje “ik dacht dat een kunstschouw een nep-open haard was”.
De gebundelde toespraken van Nelly Frijda in de gemeenteraad van Amsterdam die geschreven zijn door Theo Uittenbogaard.
De overige raadsleden hebben daarna ook een exemplaar ontvangen, om af en toe nog eens terug te kunnen lezen hoe het ook alweer zat.

Wil je het boek ook hebben? maak dan 8 euro over op rek. nr. 15.61.59.201 t.n.v. ver. Red Amsterdam, o.v.v. boekje en uw adres. Het boek wordt u dan zo spoedig mogelijk toegestuurd.

De Raad Vandaag is hier terug te zien;
DeRaadVandaag

20110406-033854.jpg

20110406-034220.jpg

Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup nemen het stokje over

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 16 maart zijn Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup beëdigd.

Pitt neemt als raadslid de zetel over van Nelly Frijda die vorige maand afscheid nam.

Roderic is vanaf heden duo-raadslid, hij komt in de plaats van Nelleke Verweij die helaas ivm ziekte (voorlopig) geen deel meer kan uitmaken van de fractie. Ook Theo Uittenbogaard heeft afscheid genomen als duo-raadslid.

Meer over de plannen en doelen van vernieuwde fractie binnenkort te lezen in een nieuwsbrief.

 

Roderic ontvangt felicitaties van Theo

BDU = De Brede Doel Uitkering > OV bezuiniging

De Brede Doel Uitkering, we hebben het er in de commissievergadering al uitgebreid over gehad.

Wethouder Wiebes die Stadsregio Portefeulliehouder Wiebes met een boodschap naar Den Haag moet sturen. Alleen blijven wij er moeite mee houden dat op dat boodschappenlijstje al een scala aan mogelijke bezuinigingen opgesomd staat.

We stellen dan ook voor dat in de onderhandelingen met Den Haag het uitgangspunt is en blijft dat deze bezuinigingen van tafel gaan. Amsterdam en het GVB hebben in de afgelopen jaren al forse bezuinigingen geboekt. Deze moeten door de regering erkend worden.

Red Amsterdam hecht eraan, dat het College de Wethouder Verkeer en Vervoer van Amsterdam, in casu de portefeuillehouder Vervoer van de Stadsregio opdraagt zich niet te beperken in zijn onderhandelingsruimte met de rijksoverheid, zoals hij voornemens is zoals blijkt in zijn brief van 1 februari jl.

Daarom een negatief advies aan de Stadsregio Amsterdam uit te brengen inzake alle voorstellen inzake vermindering van het OV-aanbod zoals opgenomen in de brief van de portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de Stadsregio Amsterdam aan de gemeente- raad van Amsterdam dd. 1 februari 2011

Het DB van Stadsregio Amsterdam te adviseren nadat vaststaat welk bedrag uiteindelijk wordt bezuinigd op de BDU van de Stadsregio Amsterdam, voorstellen aan de gemeenteraad van Amsterdam te doen inzake effectuering van deze bezuiniging waarbij verschillende alternatieven in kaart worden gebracht en ook herschikking van middelen binnen de BDU wordt overwogen.