Tagarchief: Red Amsterdam

Red Amsterdam start petitie voor behoud tram 25

lijn25

Vorige week heeft het GVB aangekondigd dat tramlijn 25 vanaf 2014 wordt opgeheven. Door dit besluit zullen vele, met name oudere, Amsterdammers in stadsdeel Zuid worden gedupeerd. Stadspartij Red Amsterdam en stadsdeelpartij Vereniging Ons Zuid (VOZ) zijn een petitie gestart om tramlijn 25 te behouden. De petitie is hier te ondertekenen.

Begin juli heeft het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van Amsterdam (GVB) in haar Vervoersplan 2014 aangekondigd dat tramlijn per 2014 uit de dienstregeling wordt genomen. De argumenten hiervoor zijn dat tramlijn 25 de minst frequente tramlijn van het GVB is, die het laagste aantal reizigers vervoert.

Red Amsterdam en VOZ constateren dat deze argumenten een direct gevolg zijn van demotiverende maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, in verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn in de Ferdinand Bolstraat. Deze maatregelen betreffen het omleiden van tramlijn 25 en het terugbrengen van de frequentie. De partijen zijn van mening dat de tramlijn na voltooiing van de Noord-Zuidlijn weer volgens de oorspronkelijke route en de oorspronkelijke frequentie dient te gaan lopen, waarmee het aantal reizigers weer zal toenemen.

Naast het sociale en culturele belang van tramlijn 25 voor de bewoners van stadsdeel Zuid, is de ontsluiting van het zuidelijk deel van stadsdeel Zuid ook van zeer groot economisch belang. Met het doortrekken van tramlijn 25 zullen namelijk de nieuwbouwwijk Overamstel en het Amstel Business Park een goede, rechtstreekse OV-verbinding hebben met de binnenstad en Amsterdam CS.

Met de petitie, waarin de Stadsregio Amsterdam wordt opgeroepen om tramlijn 25 te behouden, hopen Red Amsterdam en VOZ zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om aan te bieden aan de Stadsregio Amsterdam, die de vervoersplannen van het GVB later dit jaar nog zal moeten goedkeuren.

 http://behoudtram25.petities.nl/

Als we willen dat alles beter wordt, moet alles écht veranderen

“Onwillekeurig heb ik de afgelopen weken regelmatig aan de Italiaanse filmklassieker Il Gattopardo van Visconti moeten denken. Il Gattopardo gaat over het machtsverval van een adellijke familie op Sicilië, ten tijde van de nationalistische revolutie in Italië rond 1860. De jonge Siciliaanse prins Tancredi, besluit zich aan te sluiten bij de troepen van Garibaldi, de leider van de revolutionairen. Zijn oom, Don Fabrizio, begrijpt hier niets van. De eenwording van Italië is immers niet in het belang van de adel en bovendien is hij bang om zijn geliefde neef kwijt te raken in een zinloze oorlog.
Wanneer hij zijn neef probeert te weerhouden, spreekt Tancredi de beroemde en onsterfelijke woorden:“Geloof me, oom. Als we willen dat alles blijft zoals het is, dan moet alles veranderen.” Verder lezen

Presentatie elektrische bussen

Presentatie elektrische bussen

Op woensdag 6 februari organiseerde Red Amsterdam een demonstratie van diverse elektrische bussen op het voorplein bij de hoofdingang van het stadhuis.
Onder ruime belangstelling van de pers werden aan leden van de gemeenteraad en wethouder Eric Wiebes diverse elektrische bussen gepresenteerd en was er de mogelijkheid om een proefrit te maken.

Verder lezen

Nieuwbrief 5

In Nieuwsbrief 5 – Januari 2013

Hierbij de eerste nieuwsbrief van 2013. Wij wensen U allen een gezond en voorspoedig nieuwjaar toe.
In deze brief o.a. een artikel over de verzelfstandiging van onze haven. Red Amsterdam heeft daar grote bezwaren tegen en daarom willen wij de petitie hiertegen ondersteunen. Lees dus vooral het artikel, geschreven door Roderic Evans-Knaup en Marten Bierman en onderteken de petitie via  http://verkoophavenniet.petities.nl/ !
Graag herinneren wij U ook aan het betalen van de contributie en/of donaties.
 Voor informatie over het lidmaatschap of donaties mail naar secretaris@red-amsterdam.nl
Nelleke van’t Hoogerhuijs, secretaris

De Olympische ambitie van Eberhard van der Laan

Op een IOC diner gisteravond gaf burgemeester Van der Laan een speech, waarin hij zei dat Amsterdam ooit weer gastheer van de Spelen zal zijn en dat het laatste woord niet is gesproken over het besluit van de regering om te stoppen met de ambitie de Olympische Spelen van 2028 te organiseren.
Wij zijn daar natuurlijk erg verbaasd over, omdat net door het College besloten was om te stoppen met de Amsterdamse Olympische Ambitie. En wij zijn niet de enigen.
Woensdag hebben wij samen met D66 en SP tijdens een actualiteit in de gemeenteraad de burgemeester hierover bevragen.

http://www.at5.nl/artikelen/91018/toch-olympische-spelen-naar-amsterdam

AT5: Olympische uitspraak ‘een beetje dom’

Het Parool 26-11-12; “Wil de stad de Spelen alsnog?”

Amsterdam loopt miljoenen euro’s mis

Eind vorig 2011 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden van de concessie voor het exploiteren van buitenreclame in wachtruimtes (de zog. ABRI’s) en op buitenpanelen (MUPI’s) in gemeente Amsterdam. Deze aanbesteding is gewonnen door de zittende concessiehouder JC Decaux. De nieuwe concessie heeft een looptijd van 15 jaar en zou per 1 juli 2012 zijn ingegaan.

Naar verluid heeft de aanvang van de concessieperiode vertraging opgelopen van zes maanden. Hierdoor zou de concessiehouder in de vertragingsperiode de ABRI’s en MUPI’s exploiteren volgens de oude concessievoorwaarden. Dit zou voor de gemeente Amsterdam grote financiële gevolgen hebben, aangezien er voor de nieuwe concessie een beduidend hogere financiële vergoeding afgesproken zou zijn dan in de voorgaande periode. Volgens berekeningen van de verliezende aanbesteder CBS Outdoor gaat het om een verschil van minimaal 700.000 euro per maand. Een vertraging van zes maanden zou dan een inkomstenderving voor de gemeente betekenen van ruim 4 miljoen euro. Verder lezen

Verkeerscirculatie bij (langdurige) wegwerkzaamheden

Het is in Amsterdam regelmatig nodig om bepaalde delen van de stad af te sluiten voor werkzaamheden. Soms slechts voor enkele uren, maar vaak ook langduriger, tot enkele jaren aan toe. Na de oplevering van de Wibautstraat was het tijd om de P.L. Kramerbrug (nr. 400) op de Amsteldijk te renoveren. Een project dat ca. 1,5 jaar gaat duren. De Amsteldijk is als onderdeel van het hoofdnet auto een drukke route; een afsluiting zorgt ervoor dat het verkeer over alternatieve routes geleid moet worden. Na een intensieve voorbereiding en uitstel in afwachting van oplevering van de Berlagebrug, veroorzaakte de afsluiting in de eerste dagen veel overlast in de omringende buurten. Na diverse klachten en mails is een aantal simpele en voor de hand liggende maatregelen genomen, die ook direct hun effect hebben gehad. Desondanks zijn de gevolgen natuurlijk nog steeds merkbaar (zelfs in de rustige zomerperiode). De Van Woustraat is drukker dan ooit, maar ook bijvoorbeeld op het kruispunt Wibautstraat / Mauritskade staan nu al lange rijen auto’s te wachten voor de verkeerslichten om af te slaan en de omleidingsroute te volgen. Linksaf richting de Amsteldijk heeft het verkeer steeds slechts ca. 8 seconden GroenLicht (net als in de reguliere situatie?), wat neerkomt op slechts enkele voertuigen, waarna weer geruime tijd Rood licht volgt. Een file tot gevolg, en deze zal de komende tijd alleen maar toenemen. Verder lezen

Raadsleden, trek uit die fluwelen handschoenen

Lees hieronder het opiniestuk van Floris Lieshout, dat op woensdag 15 augustus onder de kop “Geef steun aan Pussy Riot” gepubliceerd werd in het Parool (Het Laatste Woord):

Madonna, Sting, Red Hot Chili Peppers, Pete Townsend, Neil Tennant: allemaal betuigden zij al hun steun aan de gearresteerde leden van Pussy Riot, die momenteel in Rusland terecht staan voor het verstoren van een kerkdienst. Vorige week sloten Tofik Dibi en Arjan El Fassed (GroenLinks) zich bij hen aan. Zij willen dat minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken de Russische ambassadeur op het matje roept om hem aan te spreken op deze zoveelste aanval op de vrijheid van meningsuiting in Rusland. Verder lezen