Tagarchief: Roderic Evans-Knaup

Red Amsterdam start petitie voor behoud tram 25

lijn25

Vorige week heeft het GVB aangekondigd dat tramlijn 25 vanaf 2014 wordt opgeheven. Door dit besluit zullen vele, met name oudere, Amsterdammers in stadsdeel Zuid worden gedupeerd. Stadspartij Red Amsterdam en stadsdeelpartij Vereniging Ons Zuid (VOZ) zijn een petitie gestart om tramlijn 25 te behouden. De petitie is hier te ondertekenen.

Begin juli heeft het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van Amsterdam (GVB) in haar Vervoersplan 2014 aangekondigd dat tramlijn per 2014 uit de dienstregeling wordt genomen. De argumenten hiervoor zijn dat tramlijn 25 de minst frequente tramlijn van het GVB is, die het laagste aantal reizigers vervoert.

Red Amsterdam en VOZ constateren dat deze argumenten een direct gevolg zijn van demotiverende maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, in verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn in de Ferdinand Bolstraat. Deze maatregelen betreffen het omleiden van tramlijn 25 en het terugbrengen van de frequentie. De partijen zijn van mening dat de tramlijn na voltooiing van de Noord-Zuidlijn weer volgens de oorspronkelijke route en de oorspronkelijke frequentie dient te gaan lopen, waarmee het aantal reizigers weer zal toenemen.

Naast het sociale en culturele belang van tramlijn 25 voor de bewoners van stadsdeel Zuid, is de ontsluiting van het zuidelijk deel van stadsdeel Zuid ook van zeer groot economisch belang. Met het doortrekken van tramlijn 25 zullen namelijk de nieuwbouwwijk Overamstel en het Amstel Business Park een goede, rechtstreekse OV-verbinding hebben met de binnenstad en Amsterdam CS.

Met de petitie, waarin de Stadsregio Amsterdam wordt opgeroepen om tramlijn 25 te behouden, hopen Red Amsterdam en VOZ zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om aan te bieden aan de Stadsregio Amsterdam, die de vervoersplannen van het GVB later dit jaar nog zal moeten goedkeuren.

 http://behoudtram25.petities.nl/

Als we willen dat alles beter wordt, moet alles écht veranderen

“Onwillekeurig heb ik de afgelopen weken regelmatig aan de Italiaanse filmklassieker Il Gattopardo van Visconti moeten denken. Il Gattopardo gaat over het machtsverval van een adellijke familie op Sicilië, ten tijde van de nationalistische revolutie in Italië rond 1860. De jonge Siciliaanse prins Tancredi, besluit zich aan te sluiten bij de troepen van Garibaldi, de leider van de revolutionairen. Zijn oom, Don Fabrizio, begrijpt hier niets van. De eenwording van Italië is immers niet in het belang van de adel en bovendien is hij bang om zijn geliefde neef kwijt te raken in een zinloze oorlog.
Wanneer hij zijn neef probeert te weerhouden, spreekt Tancredi de beroemde en onsterfelijke woorden:“Geloof me, oom. Als we willen dat alles blijft zoals het is, dan moet alles veranderen.” Verder lezen

Presentatie elektrische bussen

Presentatie elektrische bussen

Op woensdag 6 februari organiseerde Red Amsterdam een demonstratie van diverse elektrische bussen op het voorplein bij de hoofdingang van het stadhuis.
Onder ruime belangstelling van de pers werden aan leden van de gemeenteraad en wethouder Eric Wiebes diverse elektrische bussen gepresenteerd en was er de mogelijkheid om een proefrit te maken.

Verder lezen

Nieuwbrief 5

In Nieuwsbrief 5 – Januari 2013

Hierbij de eerste nieuwsbrief van 2013. Wij wensen U allen een gezond en voorspoedig nieuwjaar toe.
In deze brief o.a. een artikel over de verzelfstandiging van onze haven. Red Amsterdam heeft daar grote bezwaren tegen en daarom willen wij de petitie hiertegen ondersteunen. Lees dus vooral het artikel, geschreven door Roderic Evans-Knaup en Marten Bierman en onderteken de petitie via  http://verkoophavenniet.petities.nl/ !
Graag herinneren wij U ook aan het betalen van de contributie en/of donaties.
 Voor informatie over het lidmaatschap of donaties mail naar secretaris@red-amsterdam.nl
Nelleke van’t Hoogerhuijs, secretaris

De Olympische ambitie van Eberhard van der Laan

Op een IOC diner gisteravond gaf burgemeester Van der Laan een speech, waarin hij zei dat Amsterdam ooit weer gastheer van de Spelen zal zijn en dat het laatste woord niet is gesproken over het besluit van de regering om te stoppen met de ambitie de Olympische Spelen van 2028 te organiseren.
Wij zijn daar natuurlijk erg verbaasd over, omdat net door het College besloten was om te stoppen met de Amsterdamse Olympische Ambitie. En wij zijn niet de enigen.
Woensdag hebben wij samen met D66 en SP tijdens een actualiteit in de gemeenteraad de burgemeester hierover bevragen.

http://www.at5.nl/artikelen/91018/toch-olympische-spelen-naar-amsterdam

AT5: Olympische uitspraak ‘een beetje dom’

Het Parool 26-11-12; “Wil de stad de Spelen alsnog?”

NRC: Zorg politici over conflict Stedelijk

bron: NRC – Claudia Kammer | vrijdag 14-09-12 / pagina 22 – 23

De directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Ann Goldstein, en kunstverzamelaar Jan Christiaan Braun zijn door de gemeenteraad van Amsterdam gevraagd om opheldering te komen verschaffen over het conflict dat tussen hen is gerezen over de schenking van 24 tekeningen van Willem de Kooning. „Ik heb de briefwisseling tussen Braun en de museumdirecteur gelezen en die baart mij zorgen, vooral de harde toon die de directeur van het Stedelijk aanslaat tegen deze verzamelaar”, zegt gemeenteraadslid Roderic Evans-Knaup (Red Amsterdam).

Flying Blind: de Kooning’s “Closed-Eye” Drawings

Verder lezen

Amsterdam loopt miljoenen euro’s mis

Eind vorig 2011 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden van de concessie voor het exploiteren van buitenreclame in wachtruimtes (de zog. ABRI’s) en op buitenpanelen (MUPI’s) in gemeente Amsterdam. Deze aanbesteding is gewonnen door de zittende concessiehouder JC Decaux. De nieuwe concessie heeft een looptijd van 15 jaar en zou per 1 juli 2012 zijn ingegaan.

Naar verluid heeft de aanvang van de concessieperiode vertraging opgelopen van zes maanden. Hierdoor zou de concessiehouder in de vertragingsperiode de ABRI’s en MUPI’s exploiteren volgens de oude concessievoorwaarden. Dit zou voor de gemeente Amsterdam grote financiële gevolgen hebben, aangezien er voor de nieuwe concessie een beduidend hogere financiële vergoeding afgesproken zou zijn dan in de voorgaande periode. Volgens berekeningen van de verliezende aanbesteder CBS Outdoor gaat het om een verschil van minimaal 700.000 euro per maand. Een vertraging van zes maanden zou dan een inkomstenderving voor de gemeente betekenen van ruim 4 miljoen euro. Verder lezen

Verkeerscirculatie bij (langdurige) wegwerkzaamheden

Het is in Amsterdam regelmatig nodig om bepaalde delen van de stad af te sluiten voor werkzaamheden. Soms slechts voor enkele uren, maar vaak ook langduriger, tot enkele jaren aan toe. Na de oplevering van de Wibautstraat was het tijd om de P.L. Kramerbrug (nr. 400) op de Amsteldijk te renoveren. Een project dat ca. 1,5 jaar gaat duren. De Amsteldijk is als onderdeel van het hoofdnet auto een drukke route; een afsluiting zorgt ervoor dat het verkeer over alternatieve routes geleid moet worden. Na een intensieve voorbereiding en uitstel in afwachting van oplevering van de Berlagebrug, veroorzaakte de afsluiting in de eerste dagen veel overlast in de omringende buurten. Na diverse klachten en mails is een aantal simpele en voor de hand liggende maatregelen genomen, die ook direct hun effect hebben gehad. Desondanks zijn de gevolgen natuurlijk nog steeds merkbaar (zelfs in de rustige zomerperiode). De Van Woustraat is drukker dan ooit, maar ook bijvoorbeeld op het kruispunt Wibautstraat / Mauritskade staan nu al lange rijen auto’s te wachten voor de verkeerslichten om af te slaan en de omleidingsroute te volgen. Linksaf richting de Amsteldijk heeft het verkeer steeds slechts ca. 8 seconden GroenLicht (net als in de reguliere situatie?), wat neerkomt op slechts enkele voertuigen, waarna weer geruime tijd Rood licht volgt. Een file tot gevolg, en deze zal de komende tijd alleen maar toenemen. Verder lezen

Nieuwe zeesluis IJmuiden Red Amsterdam kan onmogelijk instemmen

Op de dag dat wij beslissen over de voortzetting van de plannen voor een nieuwe zeesluis in 2019, sloot Hare Koninklijke Majesteit  Beatrix vandaag de zeekering rond de Tweede Maasvlakte en ontsloot daarmee in één keer 2.000 ha nieuw havengebied voor de overslag van containers in de zeemonding. Snel en simpel te bereiken voor de grootste zeeschepen.

Zeesluis IJmuiden wordt in 2029 vervangen door en op kosten van het Rijk.

Amsterdam doet nu een investering van 130 miljoen om dat proces te versnellen.
De financiële investering die Amsterdam zal moeten doen, valt feitelijk in twee inhoudelijke investeringen te verdelen:

Ten eerste zal Amsterdam investeren in het verdiepen en vergroten van de sluis. Dit zijn meerkosten die Amsterdam ook in 2029 zou moeten dragen.

Ten tweede wil Amsterdam de vervanging van de zeesluis tien jaar naar voren halen.

Red Amsterdam wil weten wat het rendement is van deze investering. Verder lezen

Geen raadsonderzoek naar bouwproces Stedelijk Museum

Voorzitter, voor mij is duidelijk waar we staan. Er gaat geen onderzoek in opdracht van de raad komen.

Naar mijn mening niet omdat wij als raad niet inzien dat het de enige juiste weg is, maar uit angst. Angst bij de coalitie.

Ik heb daar een theorie over, die ik met u wil delen. Een theorie over een mexican stand-off. Dat is wanneer drie mensen elkaar tegelijk onder schot houden.
De betrokkenen zijn in dit geval de PvdA, de VVD en GroenLinks, de pistolen zijn raadsonderzoeken.

Want reken maar, als dit een raadsonderzoek wordt, dan staat de weg open naar nog twee onderzoeken:

Verder lezen