Tagarchief: Treumann

Mag Sidi Mohamed B. weer op de taxi?

Red Amsterdam stelt schriftelijke vragen aan het college na aanleiding van het op vrije voeten komen van taxichauffeur Sidi Mohammed B. na te zijn veroordeeld voor het uitdelen van een fatale vuistslag aan passagier Rob Sittek 

Amsterdam, 3 augustus 2011

Aan het college van burgemeester en wethouders 

In diverse media wordt bericht over de uitkomst van het hoger beroep in de zaak tegen taxichauffeur Sidi Mohamed B. die in 2009 een vuistslag uitdeelde op taxistandplaats Leidseplein aan Rob Sitek waaraan deze is overleden.

B. is veroordeeld tot 20 maanden cel en komt aftrek van het voorarrest nu weer op vrije voeten.

Op diverse  website’s is een afbeelding van de chauffeurspas van B. zichtbaar, deze pas zou geldig zijn tot 07-05-2012.

chauffeurspas_B

chauffeurspas_B

 

Taxiontheffing_B

Taxiontheffing_B

Gezien het vorenstaande, de volgende vragen:

  • - Is de chauffeurspas van B. nog steeds geldig?
  • - Zo ja, kan deze op grond van de veroordeling worden ingetrokken?
  • - Voor de aanvraag van een chauffeurspas is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig. Wordt deze op basis van de veroordeling nog verstrekt?
  • - Was of is B. in het bezit van een Taxiontheffing?
  • - Voor de aanvraag van een Taxiontheffing dient men in het bezit te zijn van een geldige Chauffeurspas, komt een ontheffing automatisch te vervallen indien de pas wordt ingetrokken?
  • - Indien B. nog steeds in het bezit is van een geldige pas, kan de gemeente Amsterdam (op grond van de veroordeling en gedrag) een ontheffing weigeren?
  • - Is of was B. in het bezit van een belanghebbendevergunning CS?
  • - Zo ja, kan deze op grond van de veroordeling worden ingetrokken?

Veteranen gemeenteraad ontvangen Veteranen Motorrit in Amsterdam

Kapitein-ter-zee Anton Nieland (Commandant Marine Etablissement Amsterdam) Jan Wolters (organisator) Lex van Drooge (CDA) Luud Schimmelpennink (PvdA) Pitt Treumann (RA) (cc) Red Amsterdam

 

Veteranen toch ontvangen in Amsterdam

De veteranen van de motortocht naar de Nederlandse Veteranendag zijn toch in Amsterdam ontvangen. Het ontvangst door het gemeentebestuur dreigde door drukte van het College van B&W niet door te gaan.

Op initiatief van raadslid Pitt Treumann (Red Amsterdam), heeft hij samen met Luud Schimmelpennink (PvdA) en Lex van Drooge (CDA) het ontvangst van de veteranen op het Marine Etablissement bijgewoond in het bijzijn van kapitein-ter-zee Anton Nieland.  Treumann, Van Drooge en Schimmelpennink zijn de enige raadsleden, die de Tweede Wereldoorlog nog hebben meegemaakt.

Pitt Treumann: “Toen ik vanochtend las over de teleurstelling van de veteranen, ben ik mijn collega raadsleden gaan bellen en vond ze direct bereid om aan het ontvangst deel te nemen. Het college valt trouwens weinig te verwijten. Het is op dit moment erg druk op het stadhuis en de burgemeester heeft afgelopen zaterdag bij een officieel ontvangst nog uitgebreid met de veteranen gesproken. Het is dus zeker niet zo, dat het belang van de veteranen in Amsterdam wordt onderschat.”

Nadat de commandant van de basis een herinneringsbadge van de motortocht in ontvangst heeft genomen en een paar korte woorden van Pitt Treumann heeft de groep motorrijders de tocht vervolgd richting Landgoed Vrijland bij Arnhem om te overnachten. Morgen rijden de deelnemers uit het hele land door naar het Malieveld in Den Haag waar de NationaleVeteranendag plaatsvindt.

Meer foto’s op; http://gallery.me.com/hetfeest#100368

Verzelfstandiging Haven Amsterdam

Op 8 juni 2011 kon er bij de raadscommissie Bouwen, Wonen en Klimaat (BWK) worden ingesproken over het voorstel om Haven Amsterdam te verzelfstandigen.

De planning van de inhoudelijke behandeling door de raadscommissie BWK is (voorlopig) als volgt:

  • 8 juni: gelegenheid om in te spreken
  • 29 juni: eerste behandeling voorstel tot verzelfstandiging
  • 7 september: vervolg behandeling voorstel tot verzelfstandiging

Verzelfstandiging Haven Amsterdam

Op 15 maart jl. heeft het college aan de gemeenteraad voorgesteld om het Amsterdamse Havenbedrijf te verzelfstandigen. Verzelfstandiging is volgens het college nodig om de internationale concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden. Haven Amsterdam kan zo meer samenwerken met de logistiek-commerciële sector en andere Nederlandse en Europese havens. Het is aan de gemeenteraad om hier uiteindelijk een definitief besluit over te nemen.

Haven Amsterdam is van groot economisch belang voor zowel de stad Amsterdam als de omringende regio. De haven is sinds 2009 de vierde haven van Europa. De bedrijvigheid in het Noordzeekanaalgebied draagt voor 7,5 miljard euro bij aan de regionale en nationale economie. In 2008 werkten in het gebied 65.000 mensen, waarvan 35.000 in de Amsterdamse haven.

Het Amsterdams Havenbedrijf zou na verzelfstandiging doorgaan als NV Haven Amsterdam. Alle aandelen zijn in eerste instantie in handen van de gemeente Amsterdam. Regiogemeenten, provincie, het Rijk en andere havenbedrijven kunnen bij deze organisatievorm mogelijk op termijn deelnemen door grond of kapitaal in het havenbedrijf in te brengen.

Relevante stukken

Met verzelfstandiging zijn dus grote belangen gemoeid. Om een weloverwogen besluit te kunnen nemen, heeft de raadscommissie twee expertmeetings (op 6 april en 18 mei jl.) georganiseerd waar interne en externe deskundigen zijn gehoord.
BURGERINITIATIEF LUC SALA
Dit initiatief wordt op woensdagavond 22 juni in de gemeenteraad behandeld:
 

B&W heeft een voorstel in voorbereiding om de Amsterdamse Haven te verzelfstandigen, met de bedoeling hier delen van te verkopen. Naar verwachting neemt de Gemeenteraad hier eind dit jaar een definitief besluit over.

Amsterdam wil z’n haven verzelfstandigen en aandelen verkopen. De verkoopprijs is 150 miljoen voor 2650 hectare (6 euro/m2), en men geeft de erfpachtcanon van 625 miljoen ook nog gratis mee. Daarna is de NV Havenbedrijf vrij om b.v. nog meer gevaarlijke kerosinetanks neer te (laten) zetten, en meer op winst dan op milieu en werkgelegenheid te mikken. Dit alles is een zeer drastisch besluit, waar de burgers, de bewoners en  ondernemers in de haven buiten worden gehouden. Door het formulier (als word.doc) (Burgerinitiatief) te ondertekenen en ALLES in te vullen (anders is het niet geldig) vraagt u de gemeenteraad dit besluit te heroverwegen op een manier, die mogelijk maakt hierover een zogenaamd referendum te organiseren.

formulier als htm file

 


Amsterdam krijgt weer een krachtig bestuur met de afschaffing van de stadsdeelraden

Minister Donner is van plan de gekozen deelgemeenteraden in Amsterdam en Rotterdam op te heffen. Het College van Amsterdam reageert vanuit een reflex negatief op dit voorstel. Onterecht, vinden raadslid Treumann en duo-raadslid Evans-Knaup van de stadspartij Red Amsterdam. Niet alles wat uit Den Haag komt is per definitie slecht.

De stadsdelen, zoals de deelgemeenten in Amsterdam heten, zijn begin jaren ’80 ingevoerd met het idee de overheid en de politiek dichter bij de burger te brengen. Daarbij was het ook de bedoeling om de stadsprovincie in te voeren ter vervanging van de centrale gemeenteraad. Zo zou het aantal bestuurslagen hetzelfde blijven, namelijk drie: gemeente, provincie, rijk.

Dat is niet gebeurd. Er zijn nu vijf: stadsdeel, gemeente, stadsregio, provincie en rijk. En zes als Europa wordt meegeteld. De Amsterdammer weet daardoor niet meer voor welke zaak hij bij welke laag moet aankloppen. Voor het behoud van een bushalte denk je naar het stadsdeel te moeten, maar dat blijkt de stadsregio te zijn. Aanhangers van een type lantaarnpaal, die in stadsdeel Zuid dreigde te verdwijnen, werden afgelopen jaar heen en weer gestuurd tussen stadsdeel en centrale stad, waarbij zelfs wethouders, raadsleden en stadsdeelbestuurders niet meer wisten wie er verantwoordelijk was. Je huwelijk regel je bij het stadsdeel, maar je scheiding moet je bij de centrale stad melden. Een besneeuwde hoofdweg wordt door de centrale stad schoongemaakt en het naastgelegen fietspad door het stadsdeel.

Met de afschaffing van de stadsdeelraden wordt weer duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is: De gemeenteraad. Wethouder Andree van Es van Bestuurlijk Stelsel is bang dat met de afschaffing van de deelraden ook de stadsdeelkantoren moeten verdwijnen. Die angst is onterecht. Het wetsvoorstel van Donner laat expliciet ruimte voor territoriale commissies en bijbehorende ambtelijke kantoren.

Wat Red Amsterdam betreft worden deze zelfs uitgebreid. Amsterdam kent van nature geen stadsdeelindeling, zeker niet in de vorm van de zeven die er nu zijn. Het kent wel buurten, zoals de Nieuwmarktbuurt, de Dapperbuurt, de Leidsebuurt en ga zo maar door. De stadsdeelkantoren moeten worden omgevormd en uitgebreid naar buurtkantoren, waar Amsterdammers hun eerste aanspreekpunt van de gemeente vinden. Daar kunnen ze vergunningen, paspoorten en rijbewijzen aanvragen, informatie verkrijgen en er hun beklag doen over wat er misgaat in de buurt. Het buurtkantoor staat onder ambtelijke leiding van een regisseur, die voldoende empowered moet zijn om deze zaken te kunnen regelen. Ook organiseer hij de inspraak voor plannen, die zorgen voor wijzigingen in een buurt. Op deze manier blijft de politiek en de gemeente voldoende dichtbij de Amsterdammer staan en wordt er weer een eenduidig en daadkrachtig stadsbestuur gecreëerd.

Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup

Buurtkantoor staat dichter bij de burger

Het opinieartikel van Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup in het Parool

Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup nemen het stokje over

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 16 maart zijn Pitt Treumann en Roderic Evans-Knaup beëdigd.

Pitt neemt als raadslid de zetel over van Nelly Frijda die vorige maand afscheid nam.

Roderic is vanaf heden duo-raadslid, hij komt in de plaats van Nelleke Verweij die helaas ivm ziekte (voorlopig) geen deel meer kan uitmaken van de fractie. Ook Theo Uittenbogaard heeft afscheid genomen als duo-raadslid.

Meer over de plannen en doelen van vernieuwde fractie binnenkort te lezen in een nieuwsbrief.

 

Roderic ontvangt felicitaties van Theo

nieuwjaarsspeech Theo Stokkink

Nelly Frijda luistert in de GO Gallery naar de nieuwjaarsspeech van Theo Stokkink

Amsterdam heeft een groots verleden en wil ook een grote toekomst tegemoet gaan. Wie het verleden van Amsterdam slecht kent of niet heeft meegemaakt, moet zich maar eens gaan orienteren in het Amsterdams Museum.
Of luisteren naar de vele liedjes die daarover bestaan. Aan de Amsterdamse grachten is wereldberoemd.
Ik zelf luister van tijd tot tijd wel eens naar het jiddische Amsterdam huilt, waar het eens heeft gelachen.
Weg is de gein, zegt het lied. Het gaat over wat er na de Tweede Wereldoorlog van Amsterdam was overgebleven.
Om heel andere reden lijkt datzelfde lied nu ook op de huidige tijdsgeest te slaan. Humor en de gein hebben nu plaats gemaakt voor stress, voor irritatie en onverdraagzaamheid. Amsterdammers lopen elkaar in de openbare ruimte voor de voeten, fietsen elkaar voor de sokken of voelen zich onveilig.

In het openbaar vervoer was het gebruikelijk je plaats af te staan aan een oudere, kom er nog maar eens om.

Het verleden van Amsterdam lijkt alleen nog maar een façade, terwijl het voort zou moeten leven in het heden en in de toekomst. Zonder verleden geen heden, zonder heden geen toekomst. De directeur van het Amsterdams Historisch Museum, Paul Spies, heeft dat blijkbaar goed begrepen, hij heeft de naam van het museum veranderd in Amsterdams Museum en dat kan niet eens tot misverstanden leiden in een tijd waarin vrijwel alle grote musea in Amsterdam gesloten zijn.

De politieke partij Red Amsterdam vindt dat wie het verleden van Amsterdam niet respecteert zich niet zou mogen bezighouden met de toekomst van Amsterdam. Dat beschouwen we simpelweg als karaktermoord.

Zonder dat respect raken we als Amsterdammers in de stress en vindt er op alle fronten kaalslag plaats. Red Amsterdam is dan ook alleen maar bereid om met respect voor het verleden in de toekomst van Amsterdam te investeren. Een Amsterdammer is altijd trots op zijn stad geweest. Voor een Amsterdammer heeft een stads-vernieuwer die zijn hand overspeelt, afgedaan. Meegaan met je tijd is uitstekend, maar megalomaan gedrag is verwerpelijk, net zo verwerpelijk als verkwisting van overheidsgeld, van geld dat niet in de knip zit.
Red Amsterdam heeft vier jaar de tijd gekregen om zich als lokale partij te profileren en het onmisbare van haar bijdrage in de gemeenteraad aan te tonen. We zijn nu een jaar oud en we willen als stadspartij absoluut een blijvertje worden. Een partij van en voor de burgers van Amsterdam.

Ja, we streven zelfs naar een standbeeld van een wethouder van Red Amsterdam, een standbeeld dat in de loop van deze eeuw nog zal verrijzen want het is opvallend hoe weinig standbeelden van wethouders er sinds dat van Wibaut zijn bij gekomen.
Amsterdam telt heel wat standbeelden: Andre Hazes, Spinoza, Johnny Jordaan, Multatulli, Theo Thijssen, Anne Frank, Kakadorus, Joost van den Vondel, Bredero, Max Euwe, Rembrandt van Rijn en noem ze allemaal maar op. Allemaal grote burgers van Amsterdam.
Ik zal u niet alle namen noemen van wethouders voor wie wij zeker geen standbeeld willen neerzetten.
Veel van die wethouders kwamen even langsfladderen, legden een drol en hebben ons, de Amsterdamse burgers, in de stank laten zitten.
Wij zijn een Amsterdamse stadspartij, opgericht door burgers waar niet naar werd geluisterd. En het adagium luidt: als je niet horen wil moet je maar voelen. Tot nu toe zijn het niet meer dan speldenprikken geweest. Speldenprikken richten weinig uit tegen het geweld van zo’n gigantische boor waar het college de stad met weinig respect voor het verleden mee te lijf gaat. En dat notabene ook nog onder de gordel.
Maar Amsterdam is niet in een dag gebouwd en laat zich dus ook niet in een dag afbreken. We verkeren tussen droom en daad. Het vraagt om enig uithoudingsvermogen.

Ik wens u een liefdevol en gelukkig 2011, vol humor en gein. Ik dank u voor uw aandacht.

Theo Stokkink, voorzitter Red Amsterdam

Red Amsterdam gaat er tegenaan

Hoera, we hebben een voet tussen de deur in het stadhuis! Red Amsterdam gaat zich de komende jaren met enorm veel motivatie en creativiteit inzetten tegen megalomane projecten als de Noord-Zuidlijn en de nieuwe zeesluis, en voor een sociaal en tolerant beleid. Natuurlijk hadden we liever meer zetels gehaald, en het is ook een beetje zuur dat we geen restzetel hebben, maar onze inspanningen zijn in elk geval beloond. We haalden meer stemmen dan het CDA, en zijn qua aantal stemmen de zesde partij van Amsterdam geworden.

Wij bedanken alle leden, sympathisanten, donateurs, vrijwilligers en kandidaten voor hun inzet. Evenals alle bedrijven die ons gratis diensten hebben aangeboden, zoals ontwerpbureau Gummo en café Reijnders. En uiteraard al onze ruim elfduizend kiezers: jullie zijn geweldig.

We zijn realistisch genoeg om te zien dat de Amsterdammers in grote meerderheid hebben gekozen voor partijen die de Noord-Zuidlijn koste wat het kost willen doordrukken. De boor gaat binnenkort dus aan de slag. Aan ons de taak voortdurend te blijven waarschuwen voor verdere budgetoverschrijdingen. En als er gebouwen verzakken of instorten zullen we meer doen dan roepen: ‘Zie je wel!’ We zullen telkens aandringen op onmiddellijke stopzetting van dit heilloze project. Daar zullen we alle beschikbare middelen voor proberen in te zetten, zoals een referendum.

Nogmaals: iedereen bedankt!

Het bestuur van Red Amsterdam:
Nelly Frijda, voorzitter
Nelleke van ‘t Hoogerhuijs, secretaris
Maarten Lubbers, penningmeester

Voorlopige uitslag

voorlopige uitslag Amsterdam

D66 is de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. D66 won 10% en komt van 2 op 7 zetels. De PvdA en de SP zijn de grootste verliezers. De PvdA verliest na de uitzonderlijk hoge uitslag in 2006 een kwart van de zetels, maar blijft veruit de grootste partij.

De SP ziet haar huidige aantal zetels gehalveerd en houdt 3 zetels over. Nieuwkomers in de raad zijn RED Amsterdam, de Partij voor de Dieren en Trots op Nederland. Beide laatste partijen hebben de kiesdeler maar nipt gehaald. Red Amsterdam haalde de kiesdeler wel ruimschoots, maar ziet een mogelijke tweede zetel bij het CDA terechtkomen als gevolg van de lijstverbinding van de christendemocraten met de VVD. GroenLinks (7) en de VVD (8) behouden hun huidige aantal zetels.
De opkomst van bij de gemeenteraadsverkiezingen 2010 ligt met 51,3% net onder de opkomst in 2006 (52,7%).
Op vrijdag 5 maart wordt de definitieve uitslag bekend. Dan wordt ook duidelijk welke kandidaten (met voorkeurstemmen) in de raad zijn gekozen. Bron: http://www.os.amsterdam.nl/nieuws/10456

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”

Nachtdebat “De vrijheid van de zonde”
Afgelopen zondag 28 februari Boom Chicago op het Leidseplein.
Link naar de uitzending zondag 28 februari 2010 om 23:00 uur op SALTO1

Nachtdebat over de vertrutting van het Amsterdamse nachtleven en uitgaan in Amsterdam met als titel “De vrijheid van de zonde” – over sex, drugs en rock & roll.
presentatie Guilly Koster en Froukje Jansen

Gasten o.a.:
Waldy Brewster – eigenaar van diverse horecabedrijven
August de Loor – adviesburo drugs
Paul Wilhelm – exploitant coffeeshops
Metje Blaak – de Rode Draad, streeft naar emancipatie en positieverbetering voor de prostituee
Oscar van der Voorn – kandidaat raadslid Red Amsterdam en bevechter gelijke rechten homo’s en lesbo’s
Said Bensallam – van straatschoffie tot Amsterdammer van het jaar, o.m. jongerenwerker in Bos en Lommer en portier in het Amsterdamse uitgaansleven
Stanja van Mierlo – presentatrice radio muziekprogramma’s, eigen bedrijf in belevingscommunicatie en oprichtster en exploitant beachclub Blijburg aan Zee
Muziek wordt verzorgd door Miranda Frijda

Zeesluis: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald

Brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeeenteraad Amsterdam

Klik hier voor brief Pitt Treumann over de Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Zeesluis Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam PDF

Aan de leden van de gemeenteraad Amsterdam

Betreft: zeesluis

Amsterdam, 17 februari 2010

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Het drama rond de besluitvorming over de Noord-Zuidlijn ligt iedereen nog vers in het geheugen. U staat nu voor een belangrijke beslissing. Red Amsterdam doet een dringend beroep op U om met de geplande aanleg van de zeesluis niet opnieuw in de fout te gaan.

Met de kennis van nu kunt U nu al nee zeggen tegen dit megalomane geldverslindende project.

Amsterdam moet niet willen concurreren met Rotterdam, dat internationaal gezien een van de grootste en sterkste doorvoerhavens ter wereld is. Er moet een goed overleg tot stand komen tussen Rotterdam en Amsterdam om tot een zinnige verdeling van taken te komen, zodat de twee havens complementair en niet concurrerend zijn. Onze stad zou zich onder andere meer moeten richten op een verdere uitbouw als verblijfshaven, o.m. voor grote cruiseschepen. Daartoe zou het havengebied dan recreatiever moeten worden ingericht.

Red Amsterdam wijst de plannen voor een nieuwe grote sluis bij IJmuiden van de hand vanwege de te verwachten schade voor milieu en in het bijzonder de ecologische hoofdstructuur en de Stelling van Amsterdam (Unesco Werelderfgoed). De nieuwe sluis zal een stimulans zijn voor grootschalige ontwikkelingen die recreatie- en natuurgebieden zal aantasten. Wij richten de prioriteit op de ontwikkeling van duurzame en met name hoogwaardige werkgelegenheid (hoge toegevoegde waarde) met een goed gebruik van de schaarse ruimte. Kortom schoon, slim en toch sterk!

De besluitvorming over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden is een overrompeling door gemeente en Rijk van de actieve milieubeweging in het gebied en lijkt sterk op de besluitvorming over de metro: Voorbijgaan aan alternatieven, negatieve of op z’n best marginale kosten-baten analyse, een zware, onrendabele uitgave die jarenlang op de begroting van Amsterdam zal blijven drukken, marginale effecten op werkgelegenheid, en op de langere duur vernieling van onvervangbare en unieke gebieden, minachting voor de inspraak van belanghebbenden en het drammerig doordrukken van eigen ongelijk

Zoals Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinancien aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, dinsdag 16 februari in het Parool schreef: “In het belang van de belastingbetaler, in het belang van de integriteit van het publieke bestuur en in het belang van het land dient de gemeente het project van een nieuwe grote zeesluis in IJmuiden te staken en op zoek te gaan naar betere alternatieven. Zo niet, dan zal ook het zeesluisproject in IJmuiden in een politiek-bestuurlijk en financieel-economisch fiasco ontaarden.”

Pitt Treumann

Lijsttrekker Red Amsterdam

Pitt Treumann

Pitt Treumann - lijsttrekker Red Amsterdam - © Wim Ruigrok